Byggahus.se

Expert: "Borde utreda maxgräns för rörliga bolån"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. Å
    Medlem Nivå 9
    Jag ser inte varför en rörlig ränta skulle vara mer riskfyllt än en fast ränta. Du beviljas inte lån oavsett ränteform om du inte har en stadig inkomst som med god marginal kan hantera en högre ränta. Om den rörliga räntan går upp kraftigt betyder ju att de lån med bundna räntor som ska bindas om drabbas i lika stor utsträckning. Det som är risker är att låntagarens ekonomi i övrigt påverkas, främst genom arbetslöshet, och har egentligen ingenting alls med ränteform att göra.

Men det är klart, 'experten' representerar finansbranschen som såklart vill ha säkra inkomster i form av kunder bundna till sina lån hos banken. Snacka om partsinlaga.

• Laddar…
    • Svara
  3. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Detta var det stolligaste jag läst på ett tag.

Bundna lån ger (historiskt) högre intäkter till banken + låser kunderna till sig.

Menar hon allvar?

• Laddar…
    • Svara
  4. M
    Medlem · Nivå 7
    Mycket vill ha mer!

Bankerna tjänar bra med pengar på dagens bolån men det är tydligen inte nog.

• Svara
  5. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Jag håller med dig. Jag tycker också det låter heltokigt. Det låter absolut som hon talar i egen sak. Om detta skulle bli verklighet skulle konkurrensen försämras ytterligare i och med att bundna lån låser in kunderna i banken.

• Svara
  6. G
    Anonym

Storebror detaljstyr vår ekonomi!!

Förslaget är så korkat att man undrar om det härstammar från någon gammal kommuniststat och blev ju inte bättre när Stefan Ingves instämde i förslaget!
    FI tillsammans med politiker och ekonomer tävlar dessa dagar med att lägga alla möjliga förslag om hur man skall stoppa prisutvecklingen på bostäder!
    Problemet är ju bostadsbristen som man inte gjort ett dugg åt och de räntesänkningar kombinerat med skattesänkningar under Alliansen som eldat på rallyt. Vi har haft denna utveckling nu i över 15 år och nu vill man in o detaljstyra hur vi skall fördela våra lån.

Var och måste ju själv få avgöra hur man skall planera sin ekonomi men det finns tyvärr en övertro hos vissa politiker och andra styrande att människor inte själva är kapabla att hantera sådana här frågorna.

Vem tar kostnaden för förtidsinlösen om man av någon anledning blir tvungen att sälja o lösa lånet i förtid. Staten?? Banken?? Tror inte det.

Effekten med bundna lån är att de flesta kommer behöva betala mer räntor än de fått göra med rörliga lån och därmed har mindre att konsumera alt spara.
    De allra flesta har en marginal och kommer klara höjda räntor framöver. Man kommer behöva i vissa fall att dra ner på viss konsumtion men kommer klara det alldeles utmärkt.
    Bostäder har de flesta köpt för boende och inte för spekulation och vi såg i början av 90-talet att de flesta klarar av fallande priser o stigande räntor utan problem.

• Svara
  7. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Att ha bundna lån är en risk när räntorna dalar och man måste sälja huset och avbetala lånet i förtid

• Svara