Byggahus.se
Jag letade en stund här på forat är iofs säker på att svaret finns insmuget någon stans men men... Jag funderar på att ansluta tankar till vårt värme system och då skulle jag behöva gå upp i volym i expkärlet men jag köpte ett nytt expkärl förra sommaren i samband med pannbytet då den gamlas gummiblåsa var kass. Min fråga är om man kan parallell eller serie koppla flera expansionskärl?? För dels har jag utrymmes brist vid panna. För det andar så känns det lite slöseri att kassera eller alternativt sälja en i stort sett ett nytt expkärl för en struntsumma på blocket.

Ja, det är inga problem att seriekoppla kärlen.
Edit:
Eller parallell koppla heller för den delen.

Det går alldeles utmärkt att ha flera expansionskärl, det är den totala volymen som är viktig.

Tack för svaren!! Gött o höra trodde iofs att det var möjligt, det som gjorde mig mer fundersam var om man får göra det. Då blir det ett expkärl till med en T-kopling i mellan. =) Bara att börja jaga Ack-tankar, för vi har ett litet illa planerat pannrum kombinerat med tvättstuga.

Ws1 skrev:
Ja, det är inga problem att seriekoppla kärlen.
Edit:
Eller parallell koppla heller för den delen.
Seriekopplat är nog ganska sällsynt.. 😜

Jag frågade för bara ett par dar sen hur trycksätta två parallellkopplade expansionskärl relativt trycket i framledningssystemet. Kolla på svaren där, som vanligt har forummedlemmar en väldig massa bra kunskap att ge :) Köpte kärlen på kotly.com. Gick väldigt smidigt, leverans vid dörren en söndag!

Min rekommendation vid dåligt med utrymme är en rektangulär tank. Vi köpte våran från Tanksvets i Huskvarna, de gör enligt de mått man önskar och förser med de tillbehör och anslutningar man själv vill ha. Jag tycker jag fick ett vettigt pris också. Vi har isolerat själva, använde en kombination av Polyuretanskum-skiva ovanpå och mineralull på sidorna. Vill man ha mer utrymme så använd bara polyuretan runt om, isolerar dubbelt så bra som mineralull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.