Byggahus.se

Expansionskärlet läcker? Normalt?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 777 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi har ett expansionskärl kopplad till våra element och till pellets pannan. Jag har noterat att den har läckt ut färgat vatten tidivis : https://imgur.com/a/6FhpXe2

Kärlet och troligen ventilen byttes för ca 4 år sen.

Vad jag förstår så ska detta egentligen endast ske om det blir övertryck i systemet eller om ventilen håller på att ge upp?

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 891 inlägg

Krilleman

Plumber
    Eller om blåsan saknar lufttryck.

Bekräfta det först.

Stäng cirkulationspumpen
    Öppna säkerhetsventilen fullt tills det slutar rinna vatten
    Kontrollera lufttrycket i expansionskärlets "bil-ventil", antagligen positionerad undertill.

Fyll på luft med säkerhetsventilen öppen.
    Stäng säkerhetsventilen
    Starta cirkulationspumpen.

Detta är den vanligaste orsaken till ditt problem!
    Nu bör det fungera bättre!

3. S

snowjim

Medlem
    På undersidan av expansionsskärlet så har jag för mig att det sitter som du säger en "bil ventil". Jag har ett svagt minne om att man ska fylla på en given bar här innan man fyller på systemet med vatten?

När det gäller säkerhetsventilen så fick jag för mig att det är en sådan ventil som ju mer man skruver ju mer släpper den ut tills den klickar tillbaka och stänger sig igen? Man kan inte lämna den i ett öppet läge?

Om man tömmer ut vattnet så antar jag att trycket kommer gå ner, ska man inte fylla på med nytt vatten då?

4. R
    Medlem · 1 902 inlägg
    Knacka på nederdelen av kärlet. Känns den stum så är det vatten i hela.

På min så snurrar säkerhetsventilen tillbaka igen. Om du har det högt upp och inte har slang till avlopp så be en kompis hålla en stor spann och så tömmer du.

När du kollat/fyllt på luft igen så skall du fylla på med nytt vatten.

5. S

snowjim

Medlem
    Har knackat på behållaren och den låter stum, provade trycka försiktigt på ventilen i botten och hör att det finns luft där, inget vatten. Kanske är det så att det är lågt lufttryck? Kan man kontrollera det på förhand? Vad ska det vara för tryck? Eller ska jag ändå gå igenom med att tömma ut den och fylla på med luft(hur mycket?) och vatten?

6. S

snowjim

Medlem
    På kärlet hittade jag att det ska vara 0,5 bar precis som jag såg förslag på nätet.

Tömde ut vattnet som var brunt, antar att det är normalt? Kontrollerade trycket med cykelpumpen som tyvärr inte kunde visa något exakt värde men lågt var det. Kom nu på att jag glömde stänga cirkulationspumpen, stängde den illakvickt. Pumpade upp till 1 bar, hämtade klockan till kompressorn då klockan på cykelpumpen var undermålig. Tömde ut luft ner till 0,5-0,6 och fyllde upp med vatten så att klockan på kärlet visade 1 bar. Egentligen står den röda piggen på 1.5 bar, ingen aning vad röris baserade det på, det gamla kärlet visade 1 bar. Nu när jag tittar på bilden så ser jag att trycket i kärlet var närare 2 bar, troligen var det därför ventilen givet med sig. Men frågan är, hur kan trycket i kärlet bli högre när luften har krypet ur?

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 844 inlägg

useless

Lök.
    Manometern på kärlet mäter trycket på vattnet. Är det dåligt med luft så finns det ingen buffert som tar upp expansionen när vattnet värms, så då stiger trycket snabbt tills säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en skvätt.

• Laddar…
  8. S

snowjim

Medlem
    Tyvärr läcker kärlet fortfarande, man kan se ett fuktigt område under röret och golvet har blivit lite rostbrunt just där.

Trycket i behållaren är 1.5 bar och knackar man på den så är den ihålig i botten men stum uppe i. Känns som att kärlet är fyllt till hälften typ.

Systemet verkar fungera bra annars.

Så vad gör man då? Är det okay att det läcker lite? Och isåfall, hur fylls det på? Trycket verkar ju inte gå ner i tanken? Kan det vara så enkelt att de e vridventilen som behöver bytas?

9. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 891 inlägg

Krilleman

Plumber
    Lägg upp lite bilder på problemet så får du bättre svar! (y)

10. J
    Medlem · 5 347 inlägg
    Enklast och snabbast för att se var det läcker är med toa eller hushållspapper, torka av ordentligt och vänta några timmar, torka sen med nytt papper runt alla delar, finns det den minsta läcka syns det direkt på papperet och närmare syn av det nlir det då.

11. GoC
    Medlem · 2 503 inlägg

GoC

Medlem
    Allt verkar vara i sin ordning.
    Bara att säkerhetsventilen släpper ut lite vatten då du har 1,5bar i systemet. Det är 15m vattenpelare och onödigt högt tryck.
    Släpp ut till 1,2bar så skall du se att den slutar skvätta vatten.
    Du vrider alltså på säkerhetsventilen och tappar ut vatten så trycket sjunker på manometern, ingen annan stans.

12. S

snowjim

Medlem
    Hej,

Här är lite bilder på anläggningen.

Igår låg trycket på 1.5 bar, d.v.s trycket har stiget av sig själv rejält. Jag valde att släppa ut en hel del vatten ner till 1 bar. När man knackar på kärlet låter det som halva är luftfyllt typ.

https://imgur.com/a/JG7aSe7

13. J
    Medlem · 5 347 inlägg
    Låt det vara som det är nu och avvakta med allt , samt se vad som händer med manometern. Den till höger på pannan på bild 2 är bra står på 1 bar och den på sista fotot visar 1 bar , du har 2 manometrar, lite överkurs men inget fel, dom visar lika.

• Laddar…
  14. O
    Medlem · 648 inlägg

Ovation

Medlem
    Du har ganska högkurva ställd.
    Du skickar ut 50+ grader på elementen vid 0grader. Det kan ju vara ok, men det är ganska stor expansion på vattnet vid de temperaturen. Har du lågt förtryck i kärlet så kommer din anläggning att svajja rejält i tryck. Och ditt expansionskärl är ju i te direkt superstor heller.
    Om du upplever svajigt sustemtryck så börja med att kontrollera att förtrycket i kärlet är ok.

15. O
    Medlem · 648 inlägg

Ovation

Medlem
    Läste tråden lite bättre.
    Det kan vara så enkelt som att du ej motionerat din säkerhetsventilen och när den öppnar så stänger den ej tät längre.. Ibland går det att manipulera dem och gnugga igång dem, men har man otur så är det slutet på ventilen.

Ser ochså att du kollat förtrycket.
    Förtrycket måste kollas med trycklöst system. Allt övertryck måste tömmas och sedan pumpas med kompressor med säkerhetsventilen öppen så vattnet kan rinna ut medan luft fylls på.
    Förtrycket 0.5 är standard i leverans av nya kärl och ej korrekt värde på din anläggning.
    Förtryck skall ställas +0.3bar på den statiska höjden. STATISK HÖJD= meter vattenpelare från expansionskärl anslutning till högsta punkt i systemet. Så om du har ett förtryck på. 0.5 så skall höjdskillnad ej vara mer än 2meter.

Sedan bör driftryck et ligga ca 0.3bar över det inställda förtrycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.