Hej.
Jag eldar med ved och har ett expansionskärl på 200 liter och accumulatortankar på 1500liter. När jag eldar en panna är tankarna halvfulla, men manometern visar 1,1 bar, när jag började elda och tankarna kalla stod den på 0,7 bar. Jag kan således inte fylla tankarna då syrventilen kommer lösa ut på 1,5 bar.
Är detta ok eller är expansionskärlet sönder?
Jag eldar med ved och har ett expansionskärl på 200 liter och accumulatortankar på 1500liter. När jag eldar en panna är tankarna halvfulla, men manometern visar 1,1 bar, när jag började elda och tankarna kalla stod den på 0,7 bar. Jag kan således inte fylla tankarna då syrventilen kommer lösa ut på 1,5 bar.
Är detta ok eller är expansionskärlet sönder?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Förtryck i alla kärl skall göras med trycklöst system på vattensidan.J johoda skrev:
Går det att utföra på din installation?
Många installationer saknar helt ventil för att kunna stänga av expansionskärlet...
Dock bra att de kommer luft när du trycker på nippeln! 👍
Men, ska trycket öka från 0,7 bar till typ 1,1 bar när tankarna är tomma/kalla?Krilleman skrev:Förtryck i alla kärl skall göras med trycklöst system på vattensidan.
Går det att utföra på din installation?
Många installationer saknar helt ventil för att kunna stänga av expansionskärlet...
Dock bra att de kommer luft när du trycker på nippeln!
Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Såhär ser en idealisk installation ut.
Kulventil med avtappning mellan ventil/kärl.
Oerhört enkelt att kontrollera förtrycket...
Jag monterar alltid kula med avtappning vid dessa installationer.
Kulventil med avtappning mellan ventil/kärl.
Oerhört enkelt att kontrollera förtrycket...
Jag monterar alltid kula med avtappning vid dessa installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Eldar du en panna och systemet ökar från 0,7-1,1 så verkar det vara på vippen att du kan elda fullt.
Som sagt tidigare:
Du bör kontrollera vilket förtryck du har i kärlet vid helt trycklöst värmesystem.
Som sagt tidigare:
Du bör kontrollera vilket förtryck du har i kärlet vid helt trycklöst värmesystem.
Okey, men ska trycket öka så som mitt gör, från 0.7 till 1,1 på halvfulla tankar,Krilleman skrev:
Okey, såhär ser det ut hemma,Krilleman skrev:
Tappen bakom mot vägg kanske är avtappning, det var blött runt den så läcker nog.
Ska det vara vatten i kärlet? Det är det i mitt iaf