Expansionskärl som "kastar vatten"

1k läst  43 svar

1. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Borde man inte börja med att kolla att vattnet verkligen kommer från värmesystemet?

2. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Det antar jag att det gör, men jag har bett honom dubbelkolla.

Tyvärr verkar han inte ha någon ventil för att koppla från expkärlet, så då måste man väl tömma hela systemet för att kolla förtrycket?

3. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Man kan släppa ut lite vatten så det blir trycklöst och mäta lufttrycket.
    Vill man vara seriös så skruvar man lös kärlet och ber en polare sätta tummen i hålet så inte vattnet rinner ut. Sen mäter man trycket/kontrollerar kärlet när det är bortkopplat.

Det är dumt att släppa ut vattnet och fylla på med nytt syrerikt.

4. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Om du hade en ventil som gjorde det skulle du kunna koppla bort säkerhetsventilen under drift och det vill du inte.

Stickan

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Man kan ha en ventil som bara stänger av kärlet.

6. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Ja, exakt. Vad jag har sett brukar man ha en ventil mellan säkerhetsventilen och expansionskärlet. Men inte här alltså.

Så måste man tömma hela systemet för att kunna kolla förtrycket?

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Det finns minst en bild på den varianten här på forumet men till vilken nytta.då det inte går att släppa på vattentrycket om du inte lossar hela expansionskärlet.

Stickan

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att det finns en metod för att kolla eller ställa in förtrycket i systemet med vatten i systemet. Men jag kommer inte alls ihåg hur.

Har för mig att det bygger på att först pumpa in så mycket luft i den att allt vatten är borta. Det ser man i så fall om trycket i blåsan är högre än trycket på vattnet. Men sedan kommer jag inte ihåg hur man går vidare.

9. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Jag har för mig att jag läste något om det. Om man har en kran mellan säkerhetsventil och kärl kan man öppna den och sedan pumpa ut vatten med luft som @hempularen beskriver... typ...

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Det är bara att sänka systemtrycket under förtrycket, det finns ingen anledning att tömma systemet helt.

11. H
    Bannad · Nivå 10
    Släpp trycket me säken , fyll luft till 0,5 bar, släpp mera ut genom säken, forsätt tills det inte kommer vatten, fyll luft till 0,6 bar och fyll med vatten till 0,9 -1,0 bar allt klart med kärlet om det är helt, är blåsan trasig så kommer det att bubbla och trycket sjunker.
    Det går även att se på manometern hur konditionen på blåsan är, tappa ur med säken till 0,2 bar och fyll saaakta, då ska manometern gå upp saaakta,sticker den iväg upp fort så är det dåligt med luft i den eller trasig

12. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Ok, Då antar man att förtrycket skall vara 0,6 bar? Det lär väl iofs stämma bra med vad jag har läst (0,1 * antal meter mellan exp. kärl och högsta punkten). Pumpen står nere i källaren och det är två våningar ovanför.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Nej. Det är så lågt tryck så det är inga problem att hålla kvar vattnet i systemet med handen om man lossar kärlet helt.

14. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Läs här hur du räknar ut vilket förtryck det skall vara.
    https://somatherm.se/expansionskarl-tappar-tryck/

Stickan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: