Expansionskärl som "kastar vatten"

2k läst  45 svar

1. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Hej!

En god vän berättade att deras expansionskärl spottar ur sig flera liter vatten i veckan (de har en hink som de måste tömma ideligen). Tydligen har de en ventil som automatiskt fyller på systemet när trycket blir för lågt.

Nu är jag novis, men det kan väl inte vara meningen? För mig låter det som att blåsan i expansionskärlet (är ett slutet kärl) har kollapsat, och trycket regleras genom att vatten släpps ut genom övertrycksventilen, och sedan fylls det automatiskt på nytt vatten. Det kan ju inte vara bra att ständigt föra in nytt syresatt vatten i systemet?

Eller är jag helt ute och cyklar?

De har bergvärme, en Nibe har jag för mig.

2. S
    Medlem · Nivå 4
    för litet expansionskärl ?

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt för litet eller trasigt kärl.

4. B
    Medlem Nivå 3
    Hmm... Lider av samma problem, också Nibe och bergvärme. Har mest tyckt att det är lite irriterande, men inget stort problem. Men, kan det alltså vara problem med att nytt syresatt vatten förs in i systemet? Kan det kanske vara därför jag ständigt måste lufta ett element på övervåningen?

• Laddar…
  5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 8
    Syre=rost så märker man att man måste hålla på och fylla så ska man åtgärda det så snabbt som möjlig.

6. B
    Medlem Nivå 3
    Rost, såklart. Får ta tag i det där problemet.

7. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Hm, skall höra med honom hur stort det är, men jag tror inte att det är för litet... De har nog inga jättevolymer i sitt system (vanligt gammalt radiatorsystem).

Sådana här automatiska påfyllningsventiler, hur vanligt är det? Våran har jag fått för mig är helt manuell, men det kan ju vara helt fel...

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Inte bra alls att fylla på med nytt hela tiden.

Stäng av värmekällan.
    Släpp ut vatten så att systemet blir trycklöst (noll på mätaren).
    Ta en luftpåfyllare och kontrollera trycket i kärlet, antagligen är det noll.
    Går det att fylla på luft kan man göra det men antagligen är det hål.

Fyll på vatten till rätt tryck, avlufta och fyll på vatten igen.

9. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    OK, så min teori om att expansionskärlet har "kollapsat" är ganska trolig då? Kan man se på något sätt på vattnet om det är "dött" eller syresatt, eller om det är rost i det?

Jag skall reläa informationen till min vän!

10. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Ett bra radiatorvatten som har nått år på nacken är svart.
    Är det rostfärgat så tillförs syre någonstans = dåligt.

Jag hade plockat bort autoventilen också..

11. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Om man trycker in luftventilen så skall det pysa ut luft.
    Om det kommer luft gör som MathiasS skrev i #8.
    Om det kommer vatten ur luftventilen när man trycker in den så är det hål på blåsan.

Stickan

Redigerat 15 mar 10:48
  12. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Håller med, automatventiler har ingen plats i ett värmesystem i ett småhus. Risken att man får en läcka som inte upptäcks förän det är för sent är för stor. Har man en manuell ventil så märker man att det blir kallt och att man tappar trycket, då kanske man hinner lokalisera läckan innan det blir stora skador.

I detta fall undrar jag också om inte expansionskärlet är trasigt och att systemet därmed är "stumt".

13. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Det mesta talar för kärlet, men ventilen kan mycket väl läcka också..

14. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Nu har jag fått uppgifter om att kärlet är på 18 liter, om det nu spelar någon roll. Låter lagom tycker jag.

15. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Hur mycket vatten borde komma ur kärlet? Ur vårt kommer det i princip inget alls, inte vad jag har kunnat märka i alla fall. Och så borde det väl vara? Tryckvariationerna skall väl tas upp av blåsan?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: