Expansionsbeslag för tyngre saker

646 läst  16 svar

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Tjoho!

Har en lucka på ca 20cm mellan en garderob och en vägg där jag tänkt sätta en utdragbart skåp. För att kunna komma åt sakerna längst in behöver det vara snudd på fullutdrag (60cm).

Jag har skissat på att svetsa en lösning själv, men funderar om någon har sett en färdig lösning som kan vara användbar?

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Efter att ha sökt lite till hittade jag att beslagsbutiken både har teleskopskenor och det jag egentligen behöver som är kulissutdrag.

Prislappen var inte lika rolig att hitta dessvärre =/

3. L
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Jag funderade på det men de ser rätt klena ut.

Ska ställa motsvarande en Billy på den, och sedan en del prylar som snabbt kan väga lite.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Jo, Max 12 kg räcker inte till mycket...

6. R
    Medlem · Nivå 16
    Det blir då en gömd bokhylla , finns nog inget som håller utan att det är hjul under i ytterkant

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Jodå!
    200kg klarar denna pjäs.
    fr-777-8x5.jpg

Men kostar också runt 3000kr

8. R
    Medlem · Nivå 16
    Vill till att den sitter bra i golvet då så den inte tippar framåt ,ska du sätta genomgående till våningen under då<:sick:

9. L
    Medlem · Nivå 10
    Går att bygga egna skenor av exempelvis u-balk med en lagrad vkr ram som allt står på.

Inga större problem att bygga den med dubbla löpare så att du kan dra ut 60cm utan att ramen bygger mer än skåpet

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Finns det någon särskild anledning till att inte ha hjul under? Då kommer du ner rejält i belastning på beslagen och kan använda nästan vad som helst som ren styrskena.

Idén är för övrigt suverän och det var nära att det blev utdragbara skafferier i vårt kök men till sist blev det en annan lösning.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    @rävlyan så roligt ska vi nog inte ha det, men förankra bakkanten i en vägg finns med i planen.

@Lutte funderade som sagt på att svetsa ihop något själv, men det känns som att det kan ta ett tag att anskaffa material och lära sig svetsa snyggt nog. Vad innebär en vkr ram förresten?

@tommib helt klart enklast lösning med hjul, men jag har golvlist i vägen, och det är risk för att golvet slits där hjulen går. Detta känns som en tekniskt rolig lösning :D

Tanken just nu är att använda dubbla vanliga teleskopskenor å 90kg
    Borde vara tillräckligt.

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
  13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Ah, tyckte jag kände igen det!

Hade varit ett roligt projekt att svetsa :thinking::D

14. A
    Medlem Nivå 7
    Du kan ju låta en del av lasten tas up av en skena i taket. Dimensionen på den kan ju våra allt mellan gardinskena och industritravers.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Var köper man denna typ av produkt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: