Jag ska lägga ett 14 mm parkettgolv (ek, köpt på Bauhaus) på en yta som har längden 13 m. Enligt läggningsanvisningen kan man lägga 8 m, sedan måste man ha en expansionsfog. Men av estetiska skäl vill vi inte ha en expansionsfog tvärs över golvet.
Huset finns i norra Skåne och har krypgrund, golvet läggs på spånplattor och uppvärmning med vattenburna radiatorer. Ingen AC.

Min plan är att lägga golvet utan fog och med 10 mm expansionsmöjlighet längs kanterna.
Kommentar?

Extrafråga:
När leverantören anger 8 m som max läggningsbredd, kan man misstänka att man garderat sig för kombinationer typ kallt/torrt och varmt/fuktigt, så att man själv har ryggen fri? Eller ska man ta anvisningarna på 100% allvar?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Du skriver att du vill ha längden 13 m men leverantören skriver om 8 m läggningsbredd. Det är alltså olika saker, det är viktigt att skilja på längden längs med brädorna och bredden tvärs brädorna. Kan du förtydliga hur du menar?

Nu vet jag inte vad det står för något i anvisningarna för ditt golv men för det parkettgolv som vi la in skulle expansionsfogen vara 1,5 mm/m på bredden, dock minst 10 mm. Tillverkarna skriver ofta för vilka villkor som deras anvisningar gäller t.ex. att golvet är avsett för inomhus med en luftfuktighet mellan 30 % och 60 %. I Sverige är det inte ovanligt att luftfuktigheten inne kan vara kring 20 % när det är som kallast på vintern och alltså behöver man snarast ta till lite extra i stället för att snåla som du tänker.

En möjlighet är att du köper ett annat golv som klarar av en större bredd, om nu just det är problemet i ditt fall.

Ursäkta otydligheten i mitt inlägg beträffande bredd/längd-begreppen.
Leverantörens anvisningar framgår av bilden. Illustration som visar maximala mått för ett projekt, med längden 20 meter och bredden 8 meter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Och du vill ha bredden 13 m i stället för 8 m?
Vilken längd vill du ha?

Längden är inte mer än 4 m.
Och då accepterar tillverkaren 20 m.
Men det är en läggningsriktning som inte passar så bra för oss...

Lägg det som du tänkt, om det skulle bukta/knaka dom fuktigaste dagarna så kan du lyfta sista brädan och ta bort några mm då.

Varför inte lägga dem på andra ledden?

Dum fråga kanske men varför inte lägga det på andra hållet så är det ju inga problem?

• Haha
TheOddOne2
  • Laddar…
S Sjöhult skrev:
Men det är en läggningsriktning som inte passar så bra för oss...

• Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Hade jag kunna lägga parketten på andra ledden hade jag förstås gjort det!

Kan man lägga på ena hållet kan man väl på andra också? Det är ju dessutom estetiskt snyggare att lägga på längden i ett smalt långt rum, mer naturligt. Visst, det är jobbigare när man måste klyva på längden.

Hade det varit enkelt hade jag bytt riktning.
Men nu är det inte det.

BirgitS
Man ska inte ta lättvindigt på tillverkarnas anvisningar utan följa dem. Ibland blir det problem trots att folk har följt dem så de är inte överdrivna. Man vill ju inte ha för stora expansionsfogar längs väggarna mm. heller för då måste man ju ha så breda golvsocklar.

Jag kollade en läggningsanvisning från Tarkett och det golvet hade en maxbredd på 12 m och vill man ha mer utan fogar står det att parkettgolvet ska limmas mot undergolvet för att minimera rörelser.

BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte ta lättvindigt på tillverkarnas anvisningar utan följa dem. Ibland blir det problem trots att folk har följt dem så de är inte överdrivna. Man vill ju inte ha för stora expansionsfogar längs väggarna mm. heller för då måste man ju ha så breda golvsocklar.

Jag kollade en läggningsanvisning från Tarkett och det golvet hade en maxbredd på 12 m och vill man ha mer utan fogar står det att parkettgolvet ska limmas mot undergolvet för att minimera rörelser.
Håller med fullt ut.
Man kan pruta på priser men inte på dimensioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.