Byggahus.se

Existersr IFC fortfarande?

1. D
    Medlem · 2 inlägg

d00_ape

Medlem
    Hej!

Jag tänkte skapa en diskussion om IFC-formatet och närbesläcktade tekniker. Vilken version av IFC är det som idag gäller? Hur är det med IAI? Existerar de fortfarande och i vilken utsträckning.

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: Existersr IFC fortfarande?

Hej,

Det verkar vara ett högst levande format som jag vet (och detta skall definitivt falla under termen "kula saker som jag har stött på i livet) har kommit till version 2.0 med en ny på väg.

Dock är det nog som vanligt att det oftast fortfarande används DXF/DWG ute i världen.

Och för er som inte fattade ett smack av vad frågeställaren undrade över.

IAI= International Alliance for Interoperability
    IFC= Industry Foundation Classes
    DXF/DWGSTandard filformat för CAD världen. Ursprungligen från AutoDesk för AUtoCAD.

Det hela är en standard för att överföra data mellan olika arktitekt/el/cad/... program. Fördelen mot DXF/DWG är att i detta formatet så behålls intelligensen. D.v.s IAI/IFC vet att en vägg är en vägg och ett fönster ett fönster, medans med DXF/DWG så är allt bara linjer.

Det flesta "riktiga" program som Autodesk, Bentley, ArchiCAD och Nemetcheck hanterar det. Dessa är väl kanske dock way komplicerade för hemmapulare.

3. D
    Medlem · 2 inlägg

d00_ape

Medlem

Hej Thomas och tack för ditt svar.

Jag sitter på Ceco (www.ceco.se) i Stockholm och utvecklar en klient mot projektdatabasen Enterprixe i Finnland (om denna är bekant). Denna klient kan i nuläget ge en god visualisering i 3D (även 4D) av ett helt byggprojekt.

Anledningen till att jag tog upp IFC är att vi funderar på att möjliggöra inportering av IFC-formatet. Självklart för att rikta sig mot flera intressenter. :D
    Har försökt att hitta lite om IFC på nätet men utan större framgångar. Vet du exempelvis var men kan finna specifikationen till IFC?

4. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Börja att leta på www.itbof.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.