Byggahus.se

Existerar REA på Mac-datorer?

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 588 inlägg

Dracula

Medlem
    Hej!
    Jag är inne på att testa äga en Macbook, privat. Jag har haft PC i hundra år men är rätt impad av den mac jag nyligen fått på jobbet (13" Macbook pro M1 2020). Nu när nya macbook släppts, 2021, hade jag hoppats att 2020 års modeller skulle rasa i pris, men de ligger kvar på sitt ordinarie pris hos alla återförsäljare. Det skulle inte förvåna mig om Apple har avtalat att återförsäljarna inte får rea ut datorerna. Någon som vet ifall man kan fynda Mac-datorer, eller existerar det inte?

2. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 090 inlägg

Boan

Medlem
    2014 köpte jag en MacBook Pro 13 för 9990kr, det var då det närmsta rea man kunde komma på media Markt. Men Apple rear nog sällan.

3. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 090 inlägg

Boan

Medlem
    de får inte styra återförsäljare så, (även om de kanske gör det..

• Laddar…
  4. H
    Elektroniktokig · 11 inlägg

hakke13

Elektroniktokig
    Hej!

Ifjol köpte jag den då nya MacBook Pro M1 med 10% rabatt på Black Friday-rea från en Appleåterförsäljare (Macforum). Så håll utkik efter kampanjer och ha bevakning igång på Prisjakt/Pricerunner!

• Laddar…
  5. hlph
    Medlem · 170 inlägg

hlph

Medlem
    Min erfarenhet är att det som mest slår några procent mellan olika butiker och att det är de summorna det handlar om även när butikerna hävdar att det är rea. Enda fördelen med den stabila prissättningen är att man känner aldrig sig lurad ur perspektivet att man hade fått datorn för mycket lägre pris några veckor senare. Men tyvärr är de sanslöst dyra. Jag behöver byta ut min MacBook pro från tidigt 2015, men det tar emot att köpa en ny.

• Laddar…
  6. M
    Husägare · Östergötland · 2 502 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Om det bara är för att "testa" finns ju även alternativet att köpa en begagnad. Har aldrig ägt en Mac men skulle nog ta den vägen om det blev aktuellt.

• Laddar…
  7. hlph
    Medlem · 170 inlägg

hlph

Medlem
    Så bra rabatt har jag aldrig sett. Det var bra, men 10% är ju ändå inte jätte stor skillnad

• Laddar…
  8. Dracula

Dracula

Medlem
    Jag hörde för några år sedan att butiker måste betala Apple för att få sälja deras produkter. Inget förvånar mig längre. Det är dock en annan diskussion.

9. H
    Elektroniktokig · 11 inlägg

hakke13

Elektroniktokig
    tja, ~1800 kr är ändå hyfsat med pengar skulle jag säga.. :) Hoppas du hittar en på årets rea.

10. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 667 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Det är i regel alldeles för små marginaler för att en återförsäljare ska kunna rea ut Apple-produkter (Apple själva är en annan sak).

• Laddar…
  11. Dracula

Dracula

Medlem
    Om Apple säljer begagnat med garantier så kan det vara värt kolla upp, men jag tvivlar på att man göra några kap. Privat köper jag inte begagnat om det är prylar över några tusenlappar.

12. Dracula

Dracula

Medlem
  13. redarn
    Medlem · Till Havs · 512 inlägg

redarn

Medlem
    Utgående modeller prissänkt ibland men det är högst modesta sänkningar omkring 10%. Detta sagt med över tjugo års erfarenhet av att handla apples datorer.

Begagnatpriserna är också relativt höga om du senare vill sälja den och hållbarheten ofta lång jämfört med en normal PC där antingen hårdvaran slits eller operativsystemet blir gammalt. Just nu kan dock inte en intel Mac rekommenderas då de troligtvis inte kommer stödjas av mer än en eller kanske två ytterligare os-uppdatering(ar) samt har sämre funktion än arm dito.

m1 mac är väldigt trevlig. Kör windows i parallels och kan utan hastighetsproblem utveckla för windows och mac samtidigt. Batteritiden vid sådan användning är omkring dubbla mot min intel-MBP av senaste modell.

• Laddar…
  14. J
    Allvetare · 855 inlägg

jonko

Allvetare
    I augusti (eller om det var september) sålde Elgiganten och NetonNet macbook pro m1 8/256 13" för 11500:-, ca 3500:- under normalpris, så även om det är ovanligt så existerar det.

15. Dracula

Dracula

Medlem
    Det var ett trevligt pris! Jag beställde idag en Air 16gb 256gb M1, 12500kr hos Netonnet samt Mediamarkt. Dock bara 1500kr under Apples ordinarie pris. Det ryktas om att en ny Air M2 kommer under 2022, men jag orkar inte vänta längre - hade dock hoppats på större rabatter på nuvarande 2020-modeller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.