39 889 läst · 192 svar
40k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.
Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Tack för ditt svar! Då måste jag bara flika in här att man enligt mig inte är seriös om man antar saker om en kabel utan att mäta/kontrollera så att man vet till 100% - och om det är för svårt, skippa att göra vad det nu är man vill göra (eller rycka ut hela skiten och lägga nytt som man har 100% koll på).S SueCia skrev:
När man följt regeln ovan, fått en 100%-ig kännedom om kabeln och sedan kopplat in uttaget på ett korrekt sätt. Då tar man och mäter om uttagets jord är spänningssatt (kan hända att det inte är det vid inaktiv tändtråd) SAMT mäter om det finns en förbindelse mellan den jorden och jorden i något annat uttag i en annan grupp.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Jag tror att en av de största riskerna, när någon utan grundläggande kunskaper i ellära (eller egentligen lite mer än grundläggande kunskaper), gör kopplingar med jordfelsbrytare, eller andra saker som påverkar någon trefas grupp. Är att man inte förstår hur viktigt det är med neutralleadren.
Ex. antag att du har en trefasgrupp som inte skall gå via jordfelsbrytare, men kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Då löser jfb ut direkt, men trefasgruppen fortsätter att matas med tre faser, utan nollförbindelse. Med överhängande risk för brand. Man kan få ungefär samma fel även om man har två jordfelsbrytare i centralen, och kopplar en nolla till fel jfb.
Faran med det här är att om man inte förstår hur det fungerar, så inser man heller inte hur viktigt det är med nollan. Detta behöver inte vara något som hempulare ställer till. Jag vet exempel på att detta har hänt även när proffs varit framme.
Men just felkoppling med jordfelsbrytare är bara ett exempel på faran med tappad nolla.
Just den här typen av fel tror jag är lite olustiga, för att det kan uppstå när någon går ifrån att koppla in några extra uttag någonstans, och tycler sig har rätt bra koll. Och så ger sig på något lite större, ex. byta central.
Ett annat livsfarligt upptåg som vi har sett exempel på här på byggahus (dock inga dödsfall såvitt jag vet), är när någon vill försöka kombinera sin jordade lampa med ett äldre kronuttag. Och kopplar lampans jord till ett av stiften i en kronkontakt. Lampan blir strömförande. Situationen "räddas" troligen av att när man hänger upp lampan så står man ofta på en pall eller stol, som har hyffsad isolation.
Ex. antag att du har en trefasgrupp som inte skall gå via jordfelsbrytare, men kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Då löser jfb ut direkt, men trefasgruppen fortsätter att matas med tre faser, utan nollförbindelse. Med överhängande risk för brand. Man kan få ungefär samma fel även om man har två jordfelsbrytare i centralen, och kopplar en nolla till fel jfb.
Faran med det här är att om man inte förstår hur det fungerar, så inser man heller inte hur viktigt det är med nollan. Detta behöver inte vara något som hempulare ställer till. Jag vet exempel på att detta har hänt även när proffs varit framme.
Men just felkoppling med jordfelsbrytare är bara ett exempel på faran med tappad nolla.
Just den här typen av fel tror jag är lite olustiga, för att det kan uppstå när någon går ifrån att koppla in några extra uttag någonstans, och tycler sig har rätt bra koll. Och så ger sig på något lite större, ex. byta central.
Ett annat livsfarligt upptåg som vi har sett exempel på här på byggahus (dock inga dödsfall såvitt jag vet), är när någon vill försöka kombinera sin jordade lampa med ett äldre kronuttag. Och kopplar lampans jord till ett av stiften i en kronkontakt. Lampan blir strömförande. Situationen "räddas" troligen av att när man hänger upp lampan så står man ofta på en pall eller stol, som har hyffsad isolation.
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Javisst, du och jag är kanske så seriösa. Men det finns massor med hempulare (och en del proffs också) som inte reflekterar över risken för ett sådant fel. Och en väldigt seriös hempulare som jag känner. Gjorde alla kontrollerna du nämner. Han bröt strömmen, han kontrollmätte att strömmen var bruten, och han använder "alltid" verktyg med isolerade handtag. Så med dessa säkerhetsåtgärder, klipper han en "strömlös" tråd och får strömgenomgång, Han klarade sig men fick åka ambulans.L LukasK skrev:Tack för ditt svar! Då måste jag bara flika in här att man enligt mig inte är seriös om man antar saker om en kabel utan att mäta/kontrollera så att man vet till 100% - och om det är för svårt, skippa att göra vad det nu är man vill göra (eller rycka ut hela skiten och lägga nytt som man har 100% koll på).
Vad gick fel. Jo han hade glömt glasögonen när han gick ned i källaren. Så han bröt fel säkring. Mätinstrumentet han alltid använder fanns i andra änden av källaren, men här finns ett annat instrument.... De missade glasögonen gjorde att han ställde in fel mätområde på instrumentet han inte brukar använda, såg ut att vara strömlöst. Avbitaren med isolerat handtag fanns på samma ställe som det där instrumentet. Men "här har jag ju en annan avbitare...". Höll som sagt på att gå väldigt illa.
Jag arbetar som teknikkonsult. I projektet där vi då arbetade var hans roll att vara expert på mätningar. Vi behövde framförallt extremt nogranna tidmätningar (bättre än en picosekund), för detta ändamål rattade han en instrumentpark för typ 200 milj. under dagarna. Så vi hade lite roligt år hans miss med mätningen...
Tack för ditt svar! Det där med fler jordfelsbrytare än en alternativt trefasgrupp utanför jordfelsbrytaren är spontant saker jag inte skulle ta mig an just för att jag inser att jag inte har koll på detta. Att däremot byta elcentral till en med EN jordfelsbrytare där denna och flera säkringar dessutom kommer färdigmonterade tycker jag är enkelt (även om jag satte mig att läsa på en hel del och stämma av några saker med bekant behörig elektriker innan jag började uppfatta det som enkelt).H hempularen skrev:Jag tror att en av de största riskerna, när någon utan grundläggande kunskaper i ellära (eller egentligen lite mer än grundläggande kunskaper), gör kopplingar med jordfelsbrytare, eller andra saker som påverkar någon trefas grupp. Är att man inte förstår hur viktigt det är med neutralleadren.
Att fippla med kronkontakter på det där sättet som du nämner är bara galet och inget jag tror att någon som är seriös (läs: ordentlig) skulle få för sig att göra.
Det känns som att några viktiga hempularregler börjar ta form här.
1. Anta INGET - MÄT MÄT MÄT och om det inte hjälper eller du inte vet hur man gör - AVBRYT.
2. Var ärlig mot dig själv med var dina kunskaper tar slut.
3. Trixa ALDRIG - installationen ska aldrig vara tvetydig eller ens otydlig.
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Jag kan tillägga att just den olyckan skulle inte kunna drabba mig. Jag gör ALLTID en provmätning med instrumenet, kontrollerar att det faktiskt kan mäta 230V.
Men senast i somras klippte jag själv av en strömförande kabel som jag hade "kontrollerat" att den var strömlös. En tidigare ägare till sommarstugan hade kopplat ur kabeln som gick till en friggebod (enl. uppgift). Jag kontrollmätte i boden, kunde inte lokalisera var den var urkopplad i huset. Hade kopplats ur i samband med en badrumsrenovering. Så jag klippte. Han hade kopplat ur nollan, inte fasen.... Men jag hade isolerad avbitare.
Men senast i somras klippte jag själv av en strömförande kabel som jag hade "kontrollerat" att den var strömlös. En tidigare ägare till sommarstugan hade kopplat ur kabeln som gick till en friggebod (enl. uppgift). Jag kontrollmätte i boden, kunde inte lokalisera var den var urkopplad i huset. Hade kopplats ur i samband med en badrumsrenovering. Så jag klippte. Han hade kopplat ur nollan, inte fasen.... Men jag hade isolerad avbitare.
Inser risken för sådana slarvfel, därför jag alltid mäter innan säkringsavstängning och lämnar mätaren kvar för att sedan läsa av den efter att säkringen stängts av. Sedan mäter jag med ytterligare ett instrument (spänningsprovare eller en sån där lysande/pipande penna) och ofta, som en sista check, sluter fasen med jord eller nolla innan jag anser ledningarna vara strömlösa. Men strikt talat så kan misstag som detta inträffa även om man utför lagliga elarbeten hemma. Jag efterfrågade framförallt misstag som kan göras vid övriga elarbeten.H hempularen skrev:Javisst, du och jag är kanske så seriösa. Men det finns massor med hempulare (och en del proffs också) som inte reflekterar över risken för ett sådant fel. Och en väldigt seriös hempulare som jag känner. Gjorde alla kontrollerna du nämner. Han bröt strömmen, han kontrollmätte att strömmen var bruten, och han använder "alltid" verktyg med isolerade handtag. Så med dessa säkerhetsåtgärder, klipper han en "strömlös" tråd och får strömgenomgång, Han klarade sig men fick åka ambulans.
Vad gick fel. Jo han hade glömt glasögonen när han gick ned i källaren. Så han bröt fel säkring. Mätinstrumentet han alltid använder fanns i andra änden av källaren, men här finns ett annat instrument.... De missade glasögonen gjorde att han ställde in fel mätområde på instrumentet han inte brukar använda, såg ut att vara strömlöst. Avbitaren med isolerat handtag fanns på samma ställe som det där instrumentet. Men "här har jag ju en annan avbitare...". Höll som sagt på att gå väldigt illa.
Ja, säkerheten ska vara redundant, då krävs det flera misstag (osannolikt) för att något dåligt ska hända.H hempularen skrev:Jag kan tillägga att just den olyckan skulle inte kunna drabba mig. Jag gör ALLTID en provmätning med instrumenet, kontrollerar att det faktiskt kan mäta 230V.
Men kopplat ur nollan... grattis...
Läs gärna https://www.byggahus.se/el/23-saker-kan-ga-fel-nar-du-installerar-el-sjalv en utomordentlig artikel skriven av forumets el-guru Bo Siltberg.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 204 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 204 inlägg
Du frågade vad risken är att hempulare gör fel. Jag tog det första exemplet jag kunde komma på.L LukasK skrev:Tack för ditt svar! Då måste jag bara flika in här att man enligt mig inte är seriös om man antar saker om en kabel utan att mäta/kontrollera så att man vet till 100% - och om det är för svårt, skippa att göra vad det nu är man vill göra (eller rycka ut hela skiten och lägga nytt som man har 100% koll på).
När man följt regeln ovan, fått en 100%-ig kännedom om kabeln och sedan kopplat in uttaget på ett korrekt sätt. Då tar man och mäter om uttagets jord är spänningssatt (kan hända att det inte är det vid inaktiv tändtråd) SAMT mäter om det finns en förbindelse mellan den jorden och jorden i något annat uttag i en annan grupp.
Mäter man mellan fas och avstängd tändtråd får du 230V, sumrar du mellan avstängd tändtråd och jord kan du ha kontakt. Menar du att du förväntar dig att hempulare ska ohmmäta detta och dessutom veta vilka värden som är rimliga? Du ställer krav på hempulare som gör att man ifrågasätter varför dom då inte bara blev elektriker istället
Röd jord är jättevanligt, röd tändtråd är inte ovanligt, så risken finns där.
Redigerat:
Räknas inte resultatet om misstaget begås av en oseriös heminstallatör? Sedan kan man begå misstag hur kvalificerad man än är.L LukasK skrev:
En risk är ju att inte förstå vilka fel som är begångna sedan tidigare. En hissmontör hade problem att få igång hissen. Den startade, men stannade omedelbart och uppförde sig mycket konstigt. Jag kom dig för att hjälpa till att hitta felet. Det visade sig att PEN-ledaren inte var ansluten i matande central. Hissmontören hade hela dagen och jag själv under kanske en kvart hängt över skåpet som stundtals var strömförande. Ingen kom till skada den gången. Men det kunde ha gått sämre.
Finns ju även ett gäng risker med att man inte använder rätt material, t.ex. kabel som tål utemiljö (uv), tål förläggning i jord, tål temperaturen (närhet bastu) osv, vilket på sikt kan bli en risk.
gissar även att det finns en massa handhavandefel, t.ex. ett lågt placerat trefasuttag, bristande dragavlastning med mera.
En sak man kan reflektera över är dock hur få som skadas, och hur få brandproblem som uppstår. Även om man tar med samtliga elolyckor och bränder orsakade av el (rensat för de som glömmer elspis på). Det förefaller som att antingen att hemmapul med el är ovanligt (vilket jag inte tror), eller att de som håller på med el hemna trots allt verkar ha hyggligt god känsla för de egna begränsningar, för det är ovanligt med skador.
gissar även att det finns en massa handhavandefel, t.ex. ett lågt placerat trefasuttag, bristande dragavlastning med mera.
En sak man kan reflektera över är dock hur få som skadas, och hur få brandproblem som uppstår. Även om man tar med samtliga elolyckor och bränder orsakade av el (rensat för de som glömmer elspis på). Det förefaller som att antingen att hemmapul med el är ovanligt (vilket jag inte tror), eller att de som håller på med el hemna trots allt verkar ha hyggligt god känsla för de egna begränsningar, för det är ovanligt med skador.
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Jag känner att jag klantade mig när jag kontrollmätte. Jag mätte i ett uttag i boden som inte har skyddsjord. Jag borde givetvis inte nöjt mig med att kontrollmäta fas-nolla. Utan dragit ut en jordledning från huset för att mäta mot.L LukasK skrev:
Där jag klippte kabeln, fanns det dock jord (EKLK i markrör). Nåväl enda skadan var avbitaren som inte är så bra längre.
Förre ägaren berättade att när de gjorde badrummet så valde de att koppla badrummets golvvärme på matningen till friggeboden, den passerade i väggen till badrummet. Och hade därför kopplat bort friggeboden, med tanke att fixa ny matning senare.
Det var nu jag som valde att utföra detta "senare". Jag hittade som sagt inte var kabeln var urkopplad, antog att de hade lämnat den kapad någonstan i väggen, stärkt av min mätning. Så jag satte en skarvdosa på sockeln, där kabeln kommer ut innan den går ned i marken. Det var där jag klippte den.
Efter detta gjorde jag en grundligare sökning efter var kabeln var kopplad i huset. Hittade en dosa som inte alls hade med badrummets golvvärme att göra. där var nollan urkopplad. Den säkringen försörjer bara utomhuslampan vid entren. Inget annat. Så jag förstår inte riktigt vad förre ägaren sysslade med.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Jag tror iofs. att det finns ett mörkertal. De elolyckor som orsakar brand, tror jag väldigt sällan utreds ned till vem som kopplat. Och oftast kan man inte utreda exakt vilket fel som begåtts. Utan bränder som kopplas till elfel, handlar ofta om att man kan lokalisera den troliga starten av branden, och antingen specifikt till ex. en eldosa, eller bara att det enda som kan orsaka brand på den platesen är el. Själva kopplingen som ev. orsakat branden kan ofta inte lokaliseras. Så en del av de bränder som orsakas av el, beror nog på hempul, fast det går inte att bevisa.B BSOD skrev:
Därmed inte sagt att det skulle vara ett stort problem.