Det borde väl räcka att göra ett Excelark med 5 kolumner:
Datum, Inköpsställe,Varugrupp, Inköpt vara och Inköpspris.
Vill man sen vara lite avancerad så kan man använda Pivottabell för diverse summeringar och skapa en rullist för att registrera återkommande registreringar, t.ex varugrupp.
Okej, jag provar mig fram och ser om jag får till det.
Går att få liknande genom Google Drive direkt på webben med färdiga mallar till det man vill använda det till, då kan man komma åt det från alla datorer även från telefonen om man behöver kolla något snabbt.
Även fint den dagen datorn kraschar så slipper man ha ångest att budgeten/utgifterna är borta.
Går att få liknande genom Google Drive direkt på webben med färdiga mallar till det man vill använda det till, då kan man komma åt det från alla datorer även från telefonen om man behöver kolla något snabbt.
Även fint den dagen datorn kraschar så slipper man ha ångest att budgeten/utgifterna är borta.
Det är så små filer att det går att spara både på hårddisk , diskett , usb och ta med i en databackup .
Med andra ord ..det ganska enkelt att förebygga att dom försvinner vid en data krasch.
Det är så små filer att det går att spara både på hårddisk , diskett , usb och ta med i en databackup .
Med andra ord ..det ganska enkelt att förebygga att dom försvinner vid en data krasch.
Diskett
Men allt det där du säger är saker som är matriella och kan försvinna, gå sönder eller värst fall brinna upp.
Men visst kan man lagra en excelfil på "molnet" men du måste fortfarande köpa excel och ska man ha det på alla enheter som är uppkopplade så kostar det någon krona, jag gav bara ett gratis och enkelt tips, för tror fler skulle ha nytta av Google drives tjänster
Även molnet är matriellt i andra änden och kan försvinna.
Men det är jättebra att det kommer in olika tips på bra saker.
Det är nog jag som är för gammal för att låta andra spara mina grejor på nätet , vill helst ha mina grejor sparade hos mig själv i någon form.
Jag kör alla mina bilder och dokument på dropbox. Med gratisversionen kommer man ganska långt. För er som vill ha ett bra gratis officepaket så är openoffice ett bra alternativt. Väldigt like Microsoft produkter med är freeware.
Det gick inte att bifoga filer i PM så jag lägger upp filen här.
Detta är en dummy med lite ifylld data och jag behöver lite feedback för att göra färdigt den.
Flikar:
* Listor - inget att redigera här, här skapar jag listor för menyer i tabellen, typ varuslag
* Kvitton - här skriver man in varje kvitto. När man lägger till ett nytt skapar tabellen automatiskt en ny rad med uträkningar och annan funktionalitet
* Pivot - här kan man skapa sammanfattningar. Jag har lagt till tre stycken. Ingen sida att arbeta med dagligen
* Charts - grafisk redovisning och sammanfattning. Baserar sig på fliken "Pivot". Använd rutorna högst upp för att sortera och filtrera informationen på olika parametrar.
Hej och tack igen. Tittat runt lite i dokumentet. Ser bra ut, men undrar hur jag t.ex. kan lägga till extra varuslag? Provade att lägga till några rader i Listor, eller skriva t.ex. färg i kolumnen för varuslag men det gick inte Excel med på. Skriver jag ett nytt projekt (t.ex. trädgård) dyker den inte upp i Charts vilket kunde vara bra. Provade även att ändra summan på rad 9 till 50 000 men varken diagrammet för Ica eller Lisas rum uppdaterades. Men jag kanske missar något?
Återigen, tacksam för att du hjälper en Excelnybörjare.
Inga konstigheter... att uppdatera varuslag fungerar inte kanon att göra löpande. Om man vill behålla funktionaliteten i tabellen på "Kvitton" med en knapp för att välja varuslag behöver vi spika redan nu vilka varuslag du vill använda framöver. Annars kan man välja att skriva in det manuellt.
För att diagrammen skall uppdateras behöver man gå till excel-fliken data och där klicka på uppdatera alla (om jag minns rätt, tittar på engelska mac-excel från 2011 just nu). Gör man det kommer såväl nya projekt som korrigerade summor att bli rätt.
Får en drös felmeddelanden när jag öppnar filen i Excel 2011 och programmet kräver att jag öppnar den skrivskyddad. Går däremot bra att använda betaversionen av Office 2016.
Om jag vill lägga till en extra kategori, t.ex. färg i kolumnen för varuslag, hur gör jag då? Som det är nu säger Excel att värdet är ogiltigt om jag skriver färg eller virke.
Testade att ändra några tal i kittofliken men får ändå inte charts att uppdatera sig efter att jag klickar på uppdatera alla. Vet inte vad jag kan göra för fel.