Byggahus.se

Excelark över utgifter

1. limstift
    Medlem Nivå 6
    Hej. Jag har länge skjutit upp det tråkiga men nödvändiga jobbet att försöka få klarhet i exakt vad ens renoveringsprojekt kostar. Jag har sparat alla kvitton i kuvert med ett år per kuvert, förutom i de fall man fått A4-ark då de istället hamnat i en pärm.

Dessvärre är det helt oöverskådligt och vanliga kvitton förlorar dessutom färgen efter några år. Hur har ni löst det? Har funderat på att scanna mina kvitton, skriva ut med lasern och sätta dem i kronologisk ordning i en pärm.

Vidare hade jag tänkt mig ett Excel-ark med alla inköp separerade med datum, typ av vara (färg, verktyg, förbrukningsartiklar, virke etc), inköpsställe (Byggmax, Jula, Biltema, Beijers...) etc.

Är det någon som har gjort något liknande? Tänkte mig något snyggt och lättarbetat där man kan sortera efter datum, produkt, pris etc etc och komplettera med några diagram.

Är tacksam om någon kan visa mig en mall eller exempel på hur andra har gjort

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Kvitton scannar vi och skriver ut.

Har även ett excelark som jag fyller i för att få en bra översikt. Där sorterar jag arbetena för sig, tex badrum är en flik och tillbyggnad en annan osv. Sen har jag en sida som sammanställer allt.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    För ca fyra år sedan när jag måste deklarera kostnad för "ersättningsbostad" för att få skjuta upp reavinstbeskattningen av det förra huset gjorde jag så här:

Klistrade upp kvitton på A4-ark, sorterade efter inköpsställen och kopierade (på jobbet :) ).
    A4-kvittenser sorterades också in efter leverantör.
    Det blev en ungefär två centimeter tjock bunt med verifikationer.
    Sedan gjorde jag en sammanställning i excel, någorlunda ordnat efter objekt.
    T.ex. Garage, Stall, markarbeten, Avlopp, Elanslutning, Kök osv.

De vanliga kassakvittona från termotransferskrivare bleks inte om de förvaras mörkt i mappar.

4. L
    Medlem Nivå 9
    Om du ska scanna, varför skriva ut igen? Namnge filerna på et vettigt sätt och sortera i "fliksystem" mha mappar..

5. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Usch...vill inte veta vad allt har kostat.

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är ofta bättre att veta än att gå och gissa och tro det värsta.

7. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag kopierar alla kvittoremsor till A4 och häftar fast originalet på kopian. Då blir det beständigt och går dessutom enkelt att sätta in i en pärm. En lärdom är att inte sätta häftorna på samma ställe på alla A4-papper. Har man många kvitton i en pärm blir det väldigt tjockt om alla häftor sitter på samma ställe.

I vissa butiker häftar de fast t.ex kreditkortsremsan på ett kvitto i A4-format. Kvittot är oftast hålat, och av någon anledning häftar personalen i 90% av fallen fast remsan så att den täcker något av hålen. Det innebär att jag måste håla igen eller ta bort häftan och häfta på ett nytt ställe. Det är irriterande, och jag orkar inte säga till. Det borde vara obligatorisk utbildning för alla som står i en kassa var man ska häfta fast remsor.

• Laddar…
  8. limstift
    Medlem Nivå 6
    Ni som har Excelark, kan ni visa hur ni har lagt upp det eller hänvisa till någon guide? Brukar ytterst sällan använda Excel själv.

Tänkte mest att det kunde underlätta att ha alla kvitton på samma ställe, men det ena utesluter inte det andra.

Ungefär vad jag hade tänkt att göra.

9. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
  10. limstift
    Medlem Nivå 6
    Vill nog ha lite mer ordning än så, om inte annat för att jag har fyra års kvitton att få fason på. Sedan är inte mina inköp lämpliga att dela upp i enskilda projekt, om inte annat för att det var nästan 40 år sedan något gjordes på huset så allt är en del av ett sisyfosjobb.

11. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Jag kanske ska ge mig i kast med att göra ett excel dokument. Hoppas du får ett bra tips av någon annan ang det :)

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Har du gjort en uppställning i Word är det ju bara att Ctrl + A, Ctrl + C (markera allt, kopiera)
    och sedan Ctrl + V (klistra in) i Excel.
    Men det visste du ju redan, eller hur :)

13. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Jag är så ung så jag hade datakunskap i grundskolan, så ja det vet jag ;)

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 5
    Det borde väl räcka att göra ett Excelark med 5 kolumner:
    Datum, Inköpsställe,Varugrupp, Inköpt vara och Inköpspris.

Vill man sen vara lite avancerad så kan man använda Pivottabell för diverse summeringar och skapa en rullist för att registrera återkommande registreringar, t.ex varugrupp.

• Laddar…
  15. M
    Husägare Nivå 10