2 317 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Eviga frågan om furugolv i torp med temperaturväxlingar
Jag är i fas att lägga in ett nytt furugolv i ett torp som står kallställt/med grundvärme vintertid.
Fuktkvoten i det nya golvet mäter ca 13%. Provtagningar visar även att befintliga furugolv i huset når samma fuktkvot i nuläget. Befintliga golv och nytt golv når med andra ord samma mättnadshalt.
Golvet ska läggas in i kök. Att lägga in det på strö i ett år och skruva fast senare riskerar att bli på tok för arbetsdrygt (dvs bort med golvsocklar, bänkskåp m.m)
Hösten har varit väldigt fuktig i regnig. Kan jag montera golvet och slå ihop det så mycket jag kan eller kan det bli mer mättat än 13-14% under sensommaren i framtiden? Springor lär det ju dock garanterat bli.
Fuktkvoten i det nya golvet mäter ca 13%. Provtagningar visar även att befintliga furugolv i huset når samma fuktkvot i nuläget. Befintliga golv och nytt golv når med andra ord samma mättnadshalt.
Golvet ska läggas in i kök. Att lägga in det på strö i ett år och skruva fast senare riskerar att bli på tok för arbetsdrygt (dvs bort med golvsocklar, bänkskåp m.m)
Hösten har varit väldigt fuktig i regnig. Kan jag montera golvet och slå ihop det så mycket jag kan eller kan det bli mer mättat än 13-14% under sensommaren i framtiden? Springor lär det ju dock garanterat bli.
Här finns lite intressant läsning:
https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/
Baserat på diagrammet och antagandet att ditt kallställda hus har samma förhållanden som utomhus, så har du inte mycket högre fuktkvot än just nu, lite beroende på var du bor.
Lägga dit golvet på strö nu och lägga på senvåren är nog mer lämpligt

https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/
Baserat på diagrammet och antagandet att ditt kallställda hus har samma förhållanden som utomhus, så har du inte mycket högre fuktkvot än just nu, lite beroende på var du bor.
Lägga dit golvet på strö nu och lägga på senvåren är nog mer lämpligt

Du pratar om grundvärme. Hur mycket är den på? Dessutom var i landet ligger torpet? Det är av avgörande betydelse för om du kommer ha 70% RF i huset eller närmare 100% RF.
När huset är kallställt så får du totalt omvända förhållanden mot ett fullt uppvärmt hus. Ditt golv kommer vara som störst/ha högst fuktighet mot senvintern och vara som minst/ha lägst fuktighet framåt sensommaren. Totalt motsatt mot hur det skulle bete sig i ett uppvärmt hus.
När huset är kallställt så får du totalt omvända förhållanden mot ett fullt uppvärmt hus. Ditt golv kommer vara som störst/ha högst fuktighet mot senvintern och vara som minst/ha lägst fuktighet framåt sensommaren. Totalt motsatt mot hur det skulle bete sig i ett uppvärmt hus.
Beläget i Västmanland, grundvärme mellan 10 och 15 grader.V vectrex skrev:Du pratar om grundvärme. Hur mycket är den på? Dessutom var i landet ligger torpet? Det är av avgörande betydelse för om du kommer ha 70% RF i huset eller närmare 100% RF.
Vi har ett notat massivt furugolv i torpet som vi lade in under vinterhalvåret. Vi skruvade det helt tajt i golvreglarna som iof är flytande på betongplattan. Det har fungerat men man kan sjönja en liten vågighet under hösten. 100 % glipfritt är det dock.
Klicka här för att svara