Byggahus.se
Hej hej!

Är ute och letar efter vårt första hus och har idag tittat på en enplansvilla med källare. Huset värms upp med fjärrvärme. Eftersom jag läst mig till att hus som konverterat till fjärrvärme kan vara sårbara för mögel på vinden pga kall murstock och kallare vind så släpade vi in en stege. Oboy vad mycket mögel! Det var det värsta jag sett. Se bifogade bilder.

Nu till "problemet". Det är bara vi som sett huset än då vi fick reda på att det skulle säljas av ett par gemensamma vänner innan de hann kontakta mäklare. Så jag känner att det kan finnas möjlighet till en bra affär både för oss och säljare. OM man nu får kontroll över vinden.

Huset är byggt tidigt 60-tal, kutterspån i bjälklaget, ett par små ventiler på gavlarna, ingen ventilation alls vid takfoten. Vet inte om det finns ångspärr... Jag förstår ju att taket måste rivas upp och göras om, och det kan väl vara okej. Men jag vill ju inte att samma sak ska hända med det nya taket. Möglet växte i första hand vid takfoten och kanske 1,5 meter upp, nästan runt hela huset. Nocken såg förhållande frisk ut.

Hur får man en sådan vind att fungera? Har läst olika skolor. Några föreslår att begränsa ventilationen (http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf), någon säger att man ska öppna upp vid takfoten så att det blir ordentligt ventilerat.

Vad har ni för erfarenheter och råd?

DSC_0101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0102.jpg
Skapa konto
DSC_0098.jpg
Skapa konto

Spontant får jag en känsla av (men kan ha fel) att problemet inte i första hand handlar om ventilationen. (även om ventilationen är en del av problemet)

Kan det inte vara så att taket är slut dvs papp och om det nu är plåt,pannor eller liknade har läckt så mycket så att det orsakat dessa skador?

Har du kollat utsidan?

Troligen finns ingen ångspärr, så du bör skyffla bort kutterspånet, sätta ångtät plast i takstolsfacken och sen fylla i isolering igen (kanske spruta ekofiber som lösull eller liknande). Och om du gör om taket helt, så titta gärna på utvändig isolering, så får du upp temperaturen på råsponten så att det inte kondenserar så mycket på den.

Så skulle iaf jag resonerat. Med ett sånt tak borde det finnas lite prutmån...

Inget man inte kan fixa med en bra skruvdragare Samuel. ;)

Hej igen och tack för era svar! Visst, det skulle kunna vara så att skadan är kommen utifrån.

Ett antal saker talar däremot för det motsatta:

1. Taket (betongpannor + papp) är enligt föregående besiktning omlagt 1980 och bör vara tätt, såå gammalt är det inte.
2. Skadan är inte lokal utan längs med mer eller mindre hela huset.
3. Det var värst närmast vindsluckan.
4. Om ni kollar noga på en av bilderna ser ni påväxt på undersidan av en takstol men inte på sidorna.

Det är min högst amatörmässiga analys ska tilläggas...

Plocka ur kutterspån, sätta ångspärr och i med ny isolering verkar klokt. Vad säger ni om ventilationen då? Öppna takfoten och sätta in fler gavelventiler eller försöka begränsa ventilationen?

Mvh

Takpappen är ju ändå 34 år, kanske inte läcker men ett byte bör ligga med i planeringen.

Absolut, så är det ju. Med tanke på hur det ser ut så måste ju något göras. Och att då inte göra det ordentligt med ny råspont, papp och pannor hade väl nästan varit tjänstefel. Men jag vill inte klättra upp på vinden om två år och hitta det likadant igen :)

Ser ut som det brunnit.

Konstigt att det "bara" är den nedre delen av taket.

Kändes det ruttet?

Jag vågade inte känna på det, jag tror jag hade dött knall fall... Skämt åsido, jag hade med mig en fuktmätare och den mätte 24% i råsponten, och där jag mätte såg den ändå hyffsat frisk ut.

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Man får byta tak och då välja en annan konstruktion - med isolering.

Kalvind är inte så kul. Det finns ju andra lösningar.

Uppdatering:
Idag värderades huset av en mäklare. Han tyckte att "det inte var så farligt" och att "det inte växt så mycket sedan förra besiktningen". Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den här sjuka branschen...

• Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
Usch vad det ser ut!

Jag instämmer (som vanligt :) ) med Locke att det troligen gäller att byta från råsponten och uppåt.

Och då hade jag gjort vinden oisolerad, med diffusionsöppen takduk och cellplastisolering under de nya pannorna.
Då blir det mindre kritiskt med att hindra fukt från bostaden att nå upp till vinden.

Reklampaus: http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering

Vem säger att ett 34 år gammalt tak bör vara tätt? :confused:

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Takpapp brukar hålla längre än så om det är korrekt utfört. Dessutom ska betongpannor inte släppa igenom vatten.

Betr. det där med cellplast på tak:
Jag är lite tveksam till det där. Har själv renoverat taket och byggt klimatvind med Thermisol men vågar inte ge tummen upp riktigt ännu.

Förutom det rent byggnadsfysiska så har man att ta hänsyn till en enorm brandlast och jag är faktiskt inte säker på att Thermisoltaket klarar kraven att motstå flygbrand.

I tätbebyggda (villa-) områden och på flerbostadshus torde Thermisollösningen gå bort.

...men det finns ju andra sätt att göra det på. Parallelltak?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.