Eventuella fuktproblem badrum bostadsrätt

630 läst  19 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    Har bott i bostadsrätten i ca 2år

Badrummet renoverades inte av fg ägare enligt dom själva om man ska tro på dom (dom bodde där 5år), det ligger en gjutgärnsbrunn är då oklart hur länge sedan badrummet gjordes men bedömningen från besiktningsman var att badrummet var renoverat och brunnen ej utbytt, fick ner priset med 50.000 pg av detta,

3månader senare felanmälde jag ventilationen (självdrag), enligt expert i föreningen har jag tillräcklig ventilation men det rinner från tak och väggar samt det tar väldigt lång tid att torka upp, upptäckte lite sprickor och bubblor i vardagsrumstaket också som antagligen har berott på fukt från badrummet.
    Föreningens expert nämnde även att det satt en fläkt i kanalen som inte var godkänd och om den tas bort så blir flödet bättre, även köket diskutterades

1 - 1.5år senare så felanmälde jag ventilationen igen meddelade att tilluften verkar bra men frånluften är dålig både kök och badrum

skrev detta
    Fick till svar att dom skulle återkomma gällande ventilationen i januari, har inte hört någonting

Nu har det kommit bubblor i taket i badrummet, trycker jag på utbuktningarna låter det som att man kramar ur vatten ur en svamp lite grann. I samband med detta har man även renoverat lägenheten ovanför, antagligen har inte det med saken att göra men har klarat mig utan bubblor fram tills nu.

Skulle vilja ha råd hur / gå vidare var ligger mitt ansvar, så länge ventilationen är kass vill jag inte göra något arbete i badrummet. Inspektionslucka trodde jag saknades men nu ser det ju ut som att den är övertapetserad (se bild) om det inte är något annat, mest troligt så blir ju inte flödet bättre och jag tappar möjligheten att köra fläkten sen kanske det är svårt att ta ut den. (den sitter inne i röret långt inne)

2bilder bifogade där en del av bubblona synns dom små inbuktingarna som ser ut som hål är också nya inte sett dom förut.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    När gjordes senaste OVK:n? Begär att få se protokollet från din lgh.

Självdrag och fläkt hänger inte ihop... det borde vara upptaget i protokollet.

Gällande fukt i taket så kan det ju vara något skivmaterial som svällt av fuktpåverkan. Endera genom hög luftighet i rummet. Eller genom läckage ovanifrån. Det kan också vara bubblor i färgen. I båda fallen är det föreningens problem och de är faktiskt tvungna att undersöka. Ligg på dem igen, se till att de undersöker problemet ordentligt.

3. L
    Medlem · Nivå 16
    Du säger låter som svamp man kramar ur
    Foto bubblor , peta hål med en nål , fota , är oturen framme ( hoppas inte det ) och det skulle komma vatten , så kommer det från ovan , fota all moment du gör
    Och gör som Tosse säger

4. E
    Medlem Nivå 2
    Det kom ut information att ny OVK ska göras snart framgick inte datum, frågade om OVK för 2år sedan och fick oklara svar men upplevde det som att man inte har gjort någon under 2000 talet iaf. Kan kolla med styrelsen sen

Det konstiga är ju förutomutbuktningarna så finns det även "inbuktningar" ser ut som små hål där färgen eller tapeten har sugits uppåt istället

Kontaktar föreningen gällande fuktproblemen

5. E
    Medlem Nivå 2
    Får se om jag vågar trycka hål, kanske väntar till måndag och gör det ifall man måste ringa någon akut :)

6. L
    Medlem · Nivå 16
    Kan inte hända något , du ska ju enbart kolla om det finns vatten där , är inga rör som läcker i taket , då skulle det vara regnrock på :) bara se om det är vatten , men tror inte det
    Men det tål att se vad det beror på att det buktar

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Är inte inbuktningarna dålig skruvspackling? Sitter de typ var 20 cm i raka rader?

Görs inte OVK var 5e år? Det ska sitta anslag i porten om när senaste ovk är gjord och godkänd. Det är ju inget man gör när man känner för det utan det är krav på fastighetsägaren.

8. E
    Medlem Nivå 2
    Gjorde ett litet hål, det rinner vatten :(

9. E
    Medlem Nivå 2
    Jo typ, ska kolla i porten sen

10. T
    Medlem · Nivå 8
    Om det rinner vatten ur bubblan så är det sannolikt en läcka från ovanliggande badrum. Kontakta styrelsen och ditt försäkringsbolag.

11. E
    Medlem Nivå 2
    Vicevärden var förbi och tittade och skulle dra det vidare, behöver jag kontakta försäkringsbolaget trots det?

12. T
    Medlem · Nivå 8
    Ja, det ska du göra. Det är ditt bostadsrättstillägg som ska täcka skador på den fasta inredningen. T.ex. ytskiktet i taket.

Om det inte är så att föreningen har tecknat ett gemensamt tillägg vilka en liten del av brferna gör.

elfor12 gillar
  13. L
    Medlem · Nivå 16
    Grattis du har hittat någonting :) även att det är en mindre katastrof :confused: men bättre att komma på det så snabbt som möjligt än senare
    Finns någon form av läcka ovanför dig troligtvis , bara hugga tag i det direkt , med BRF och försäkringsbolag

elfor12 gillar
  14. E
    Medlem Nivå 2
    Japp ringer försäkringsbolaget på måndag, jag tror att BRF'en tar tag i det på måndag också om jag nu inte borde eskalera det så att dom tar tag i det direkt se länk

https://drive.google.com/open?id=0B1nxK-NMPK8zYW5yNkQxbHJCNFk

EDIT: Det eskalerades antagligen dom skulle ringa runt efter någån jour

Redigerat 14 okt 16:36
  15. L
    Medlem · Nivå 16
    Mycket bra , BRF handlar som dom ska när fakta kommer på bordet , kan vara lite trögt i bland
    Kom gärna tillbaka med lite info om utgången

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: