I samband med renovering av ett rum på ovanvåningen har jag tagit ner isolering och skivor kring ett snedtak och därmed tagit fram en takstol.

Som synes på bilden så verkar den någon gång under årens lopp ha blivit kapad och förstärkt på båda sidor samt med en balk som verkar vara infäst i vindsbjälklaget. Troligtvis på grund av att det brunnit i huset men jag är osäker.

Nu när jag ändå har allt framme så skulle jag på något sätt vilja förstärka denna konstruktion. Framförallt där balken som är fäst i vindsbjälklaget är infäst i takstolen skulle kännas bra.

Men jag undrar såklart hur ni proffs skulle ha gjort? Finns det någon specialskruv eller teknik som är självklar i sånna här lägen?

Byggår 1890-tal och ber om ursäkt ifall bilderna är otydliga.

Tacksam för svar!

/Hebnrik

• Exponerad takstol med äldre förstärkningar och synlig skada, vindsisolering och avlägsnade skivor i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat takstol med kapade och förstärkta delar samt synlig äldre balkkonstruktion.
    Skapa konto
Långa / grova skruv. 6x120. el. 140.
Eller spikplåtar och ankarskruv.

//AA

Tack för svar! Skulle du säga att spikplåt är mest riskfritt med tanke på sprickbildning osv i den gamla trät? Funderade även på hur man bockar spikplåtar och läste då något om hålband. Eller är det kanske värdelöst?

Ser inte riktigt om vad som är bärande och vad som är "dökött".
Måste förstå det för att se om spikplåt hjälper.
Avsluta täckningen med plywood som skruvas kanske.

Spikband är också ett bra alternativ.
Grovt spikband isf. Som kan justeras med hammaren så det passar.
Fundera på vilka delar som belastas och hur så du förstärker på rätt ställe /sätt.

//AA

Ok. Bifogar en bild på vad jag tolkar som bärande och inte. Det jag tänkte förstärka är markerat med cirklar. Som jag tolkar det har man alltså dels spikat på reglar på båda sidor om takstolen samt "hängt" upp den i vindsbjälklaget med den högra balken som jag tänkte förstärka.

Bild på takstol med spikade reglar och en balk, markerade för förstärkning.
Skapa konto

Men det har väl hållit bra förut?

Är detta under en ränndal”?
(Mötet mellan två takfall)?

Den grova bjälken går väl från nock till väggliv?

Dra i några grova skruv bara.
(Inte för långt ut i spetsen bara på de tunnare reglarna)

//AA

Jo det har ju det men den grova bjälken är alltså kapad längst ner i bild. Innan vägglivet, därför känns hela konstruktionen lite osäker :)

Ja precis det är en ränndal, gör det någon skillnad?

Får väll dra i några rejäla skruvar. Tack för alla svar!

Bästa svaret

Dra i lite 6x80-90 skruv i förstärkningarna och in i den kapade bjälken om det bara är spik där nu.

//AA

Om någon mot förmodan skulle vara intresserad så smällde jag i slutänden bara upp panel över allting. Hoppas det håller :)

• Vitmålad takpanel som täcker taket och snedtaket i ett rum med blommigt tapetserade väggar.
    Skapa konto
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kommer nog att hålla i 100 år till :)

• Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.