Efter höstens dränering och isolering av källarmuren (20 cm pordrän) under backen har nu turen kommit till muren över marknivå. Muren består av 30 cm betonghålsten med puts på. Och 10 lager med oljebaserad färg...
Jag sätter 50 mm XPS med Fischerpluggar och kakelfix på muren, så kommer murarn och smetar på glasfiberputs på.
Problemet var då denna färg, som sitter för dåligt att jag ska våga limma i den. Men sitter tillräckligt bra att det ska vara ett elände och få bort den.
Alla former av slipande maskiner var hopplöst, färgen smälter och geggar igen diamantkoppen och annat.
Högtryckstvätten; nja tar nog hela sommaren det.
Så hittade jag en maskintyp som kallas saneringsfräs, den liknar en borrkrona i nosen, med kugghjul av volframkarbid som gnager sönder ytan. Den var inte lätt att uppbringa här i Norge, så det blev ett besök i hemlandet.
Och jag måste säga att den fungerar utmärkt. Ja, det tar tid, typ 1 m2/timme, men mest för att mina kontorsråttearmar behöver vila ibland, och att färglagret är uppåt 3 mm tjockt.
Det fiffiga är att den har uttag til grovsugare ocg en gummimanschett så det dammar nästan inte alls, och kan således komma till användning även inomhus i källaren.
Ja, den kostar... 8500 kr. är en Festool RG80. Metabo har också en, större.

Isolerad källarmur med blå XPS-skivor och synliga Fischerpluggar vid ett hus med värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarmur med synlig isolering och delar där färgen frästs bort, grävd mark och dräneringsrör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.