Hej!
Håller på med renovering i källaren och har börjat med att lägga plattor i ett utrymme vilket har gått bra men näst på tur står tvättstugan som är lite mer utmaning.
Jag har några frågor:
1. Kanterna i tvättstugan är rundade(se bild), kurvaturen börjar nästa 4-5 cm från väggen på sina ställen. Jag hade tänkt lägga halva plattor som "list" men i och med kurvaturen är det ju svårt att få ihop det. Någon som har tips på hur man får till det snyggt utan att det innebär allt för mycket slipning eller ombyggnation av golvet?
2. Rummet är L-format och har flera vråer utöver detta, golvet lutar något och i princip inga väggar i huset är vinkelräta, jag har försökt att mäta upp för att centrera klinkers men är nästintill omöjligt pga ovanstående förhållande, funderar på att bara börja i ett hörn och arbeta mig utåt, plattorna är 10x10, vad tror ni? Resultatet behöver bara bli acceptabelt.
3. Har förstått att man bör lägga en brunnsmanschett i tvättstuga när man ligger klinker kring golvbrunnen? Hur gör man detta? Något man ska tänka på?
Håller på med renovering i källaren och har börjat med att lägga plattor i ett utrymme vilket har gått bra men näst på tur står tvättstugan som är lite mer utmaning.
Jag har några frågor:
1. Kanterna i tvättstugan är rundade(se bild), kurvaturen börjar nästa 4-5 cm från väggen på sina ställen. Jag hade tänkt lägga halva plattor som "list" men i och med kurvaturen är det ju svårt att få ihop det. Någon som har tips på hur man får till det snyggt utan att det innebär allt för mycket slipning eller ombyggnation av golvet?
2. Rummet är L-format och har flera vråer utöver detta, golvet lutar något och i princip inga väggar i huset är vinkelräta, jag har försökt att mäta upp för att centrera klinkers men är nästintill omöjligt pga ovanstående förhållande, funderar på att bara börja i ett hörn och arbeta mig utåt, plattorna är 10x10, vad tror ni? Resultatet behöver bara bli acceptabelt.
3. Har förstått att man bör lägga en brunnsmanschett i tvättstuga när man ligger klinker kring golvbrunnen? Hur gör man detta? Något man ska tänka på?
Först och främst måste du slipa bort färgen från betongen innan du lägger någon klinker annars kommer plattorna troligtvis att lossna efter ett tag. Sedan bilar du bort hålkälen (kurvaturen) i golvvinkeln så att du får ett 90 graders hörn annars blir det svårt att få dit klinkersockeln.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Här skall all färg slipas bort med en ryggslip/ betongslip . Med den kan du även få bort hålkärlet och få till ca 90 grader mellan golv å vägg
Tack för tipsen, fullt medveten om att färgen ska bort vilket jag även gjort i andra utrymmen! vad fyller den rundande kanten för funktion? Har det något med vattenavrinning att göra? Noterar att den endast finns i tvättstugan. Med andra ord, är det något problem med att slipa bort den?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Nej det är inga problem om den försvinner , räknar med att du har fall på golvet i tvättstugan till brunn
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor kring att byta ut lamparmatur i tak
Belysning -
Utgrävning av torpargrund etapp 2 (frågor kring gjutning av vägg)
Grund & Markarbeten -
Frågor kring Robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Tankar och frågor kring avsaknad av fuktspärr mellan botten- och ovanvåning
Tak & Vind -
Frågor kring gjutning av plintar till grindstolpar
Altan & Uteplats