Ett mysterium: svarta fläckar på plast i diskmaskinen

2k läst  28 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Japp, men ingen y-slang till mitt pnc nummer, bara ett komplett kit.
    PNC 91123507800

finns tre olika slangar y-slangar till diskmaskiner vad jag kan se på e-lux hemsida, varav den ovan nämnda ser ut att vara mest lik.

Efter lite mer googlande: denna sida listar innehållet i kittet:

https://www.europart.nl/aeg-standpijp-4055006045-y-slang-fav40730w-80850s-vaatwasser-30114372

Y-slang 1118796000 verkar vara en del av det.

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Byter du stigrör så får du ny värmare och y-slang
    Och det beror på att det nya stigröret har mindre diameter

Redigerat 9 aug 2018 07:05
  3. J
    Medlem Nivå 4
    .. Det blir en ny maskin idag.

Någon som vet, hur får man loss snickeriluckan på en äldre Husqvarna? Manualen för den säger bara att luckan kan täckas av en snickerilucka och anger max mått och vikt, inget mer.

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Sitter om det är rätt gjort sex skruvar från insidan
    Man brukar se skillnad på skallarna jmf de övriga 8

5. J
    Medlem Nivå 4
    satt med 4 av sex skruvar, helt ok.

Ny maskin köpt, på ikea. Blir lite tveksam på kvaliteten direkt dock..
    De har struntat att skruva fast alla skruvar på sidopanelerna, där de kläms fast med "plastflärp" så har man ej satt någon skruv, man ser de gängade hålen innanför men ingen skruv i. På Ikea hade de givetvis inte hört talas om detta tidigare utan lämnade över till Electrolux. Själv åker jag utomlands och jobbar på söndag, att inte ha en fungerande diskmaskin under den tiden för resten av familjen hemma är inte aktuellt, så jag installerade den ändå. Verkar hålla tätt.

Men, är det vanligt på nya Electrolux att man struntar i att skruva fast allt?

6. D
    Medlem Nivå 3
    Med E-lux kan allt hända:surprised:

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Ja det är rätt man använder inte alla hål så det saknas nog ingentig

8. J
    Medlem Nivå 4
    mer fundersam på bristen på skruvar på den nya..

9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Det var det jag menade
    Att alla skruvhål används ej
    Även polackerna förenklar saker o ting de till och med köper pumpar o värmare från kina.

10. J
    Medlem Nivå 4
    Ganska exakt en månad efter att min Ikea/Electrolux RENODLAD börjat användas så läcker den vatten. Bra grejer de här. :/

Fick larm "i30", kollade lite snabbt i tråget under, och mycket riktigt är det vatten där. Torkade ur vattnet och larmet försvann.
    En liten bit isolering hänger ner på höger sida, där droppar de ner vatten längs den när maskinen går (när den pumpar ut vatten i armarna/diskar). På samma sida så sitter lampan, kan det vara den som läcker?

Har läst om "överfyllning", men silen är vad jag kunde se i stort sätt helt ren. Kan det rinna ut på höger sida av någon annan anledning, så att de hamnar i den ljuddämpande isoleringen? På ett sätt som jag själv kan ha orsakat...

Redigerat 11 sep 2018 22:41
  11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    lampans packning kan läcka om den är skadad och det kan den bli om man har haft något tunt typ en plåt längst till höger i underkorgen när man skickat in korgen.

Annars har du väl garanti?

Jag har varit med om en maskin som det var hål i plåten på sidan, den läckte rejält.

12. J
    Medlem Nivå 4
    Japp, jag har garanti, men jag har även ett stort behov av diskmaskin, kan inte riktigt vänta några veckor på att en tekniker ska komma.

Packningen ser intakt ut, vi har inte kört in några plåtar längsmed på den sidan. Kan man lossa lampan inifrån maskinen eller måste det ske utifrån? För att kontrollera packningen.

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Om de inte ändrat på konstruktionen av lampan så lossar man den på utsidan och då bryter man samtidigt av låsningen så man måste byta hela amaturen

14. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag hoppas att det här kan hjälpa någon med nedskvätta plastartiklar i diskmaskin.
    Vi har en 14 år gammal Electrolux diskmaskin, modell ESF6251X. Efter att ha sett exakt samma problem som diskuterats här på forumet undersökte jag bottnen under filtren. Vid urtaget för temperatursensorn, se pil i bilden nedan (tagen rakt uppifrån), fann jag svart gegga :
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    svart_gegga_overview_pil.png

Har man ett boroskop ser det ut så här (men det räcker att sticka in fingret för att konstatera problemet):
    svart_gegga1.JPG
    Temperatursensorn är den bulliga saken med två toppar i mitten.
    Tätningen är lätt att byta och kan beställas från Electrolux, kostar inkl. frakt 117:- och har nummer 1118535036 till vår maskin. Titta på Electrolux.se under reservdelar, ni söker med hjälp av PNC numret. Där finns sprängskisser, leta upp tömningskaret (en artikel som ser ut som en avloppsbrunn), den har ett urtag framåt sett för temperatursensorn, där hittar ni tätningen som kallas "Tätningshylsa" eller "Termometermuff".
    När tätningen kommit plockar man bort frontplåten på diskmaskinen (4 skruvar), där ser det ut så här:
    Temp_sensor_överblick.jpg
    Temp_sensor_detalj.jpg
    Den rostbruna detaljen i fotonas mitt är temperatursensorn, plocka loss kablarna.
    Se till att ha torkat ur vattnet innan ni lossar på de två plastsnäppen som håller sensorn!
    Plocka ur sensorn och ta bort den gamla tätningen. Torka noga området runt omkring, lacknafta tar bort fläckarna!
    Jag kunde inte låta bli att dokumentera skillnaden på ny och gammal tätning: den gamla till vänster är nästan uppäten!
    ny_och_gammal_tätning.jpg

Sedan är det bara att stryka på lite handdiskmedel på tätningen, så att den glider bra och sätta tillbaka alltihop.
    Ett tips till: Efter bytet, kör först ett normalt program med diskmedel, men tom maskin (eller med de stackars plastsaker ni varit tvungna att torka av med lacknafta …), så slipper ni att få nästa disk nedskvätt av de lösa partiklar från den sönderfallande tätningen som ofelbart hamnat i maskinen!

Slutligen: luta er tillbaka och lyssna på maskinen och känn hur ni snuvat Electrolux på ett par tusen spänn :).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: