Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ett hus med trädgård och ett gammalt träd

1. E
    Husägare · Sundsvall · 428 inlägg

erimos

Husägare
    ”Om ett hem inte har en trädgård och ett gammalt träd förstår jag inte var livets glädjeämnen ska komma ifrån.” - Lao Tse

Sagt och gjort, jag och familjen köpte ett hus med mycket plats för trädgård och ett gammalt träd och flyttade ut från 60-talsvillan och bort från Jakobsberg.

Hus med plats för trädgård:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7B9E6635-5EBC-4EF6-BD8F-7BA7CEBA7E45.jpeg

Gammalt träd:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    C1841EA5-F172-4DFB-BB21-DA9710D4BE38.jpeg

Huset är en ulv i fårakläder. Totalt 370m2 på tre plan med inredd soutterängvåning. Färdigbyggt 1999 med jordvärme med frånluftsåtervinning och energiklass A (gamla skalan) borde ge låga driftskostnader. Huset har inte så smart planlösning men det är rätt rymligt för en tvåbarnsfamilj ändå. Det finns inga stora projekt i planerna (eller solceller och nytt kök kanske räknas) men däremot mycket arbete med trädgården som idag bara är en stor gräsmatta och ca 1000 ej färdigställda projekt från tidigare ägare. När vi tagit några steg på Maslows behovstrappa kommer jag också vilja justera en del stilistiska vägval men den dagen den sorgen.

Det stora trädet är en ek med 4m omkrets som påstås ha planterats av en pilgrim på väg till Nidaros. Nån som vågar sig på att gissa åldern?

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 29 301 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det verkar inte gå att skatta åldern utifrån omkrets för Linköping har gjort en inventering av sina gamla ekar och då är ekar med ungefär 4 m i omkrets (mätt typ 1 m ovan mark) både från ung. 1600 och från ungefär 1800 samt den tjockaste (drygt 7 m) är från ungefär 1700. Se https://www.linkoping.se/globalasse...t/tinnero/aldersbestamning-av_ekar.pdf?499756 sidan 10

3. yonna
    Medlem · Österlen · 8 094 inlägg

yonna

Medlem
  4. E
    Husägare · Sundsvall · 428 inlägg

erimos

Husägare
    Man kan kanske gissa att de växer långsammare längre norrut också.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · frankrike · 2 227 inlägg

maria01

Medlem
    vilket lyft från Jakobsberg

• Laddar…
  6. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 597 inlägg

Stefflo

Husägare
    Grannen har en ek som har en omkrets på 9m och den står givetvis vid tomtgränsen och halva grenverket är över mig och min plantering. Många ekollon blir det och fan lär väl inte dö på många år.

7. N
    Medlem · 309 inlägg
    Här är en länk till en animerad debatt om en ek https://thoralfsblogg.com/2020/10/29/overklagan-inlamnad-till-lansstyrelsen/

8. W
    Tillbyggare · Stockholm · 51 inlägg

WiZCoke

Tillbyggare
    Vi lät fälla en halvrutten ek på vår tomt för några år sedan och den var just 4 meter i omkrets. Jag räknade årsringarna i bottenstammen och fick det till 125.

9. Q
    Medlem · 1 inlägg

Quilty

Medlem
    Jag gissar < 200 år. Ersatte huset annan byggnad eller gård kan det ha varit ett vårdträd och då kan kanske det ge en fingervisning. Ser ut som en trevlig plats, ta hand om eken.

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.