Byggahus.se
richardtenggren
Det var så jag tänkte i inlägg 23 också, bara att mitt inlägg inte var lika målande ;)

• Gilla
Freli477
  • Laddar…
Hantverkarna vill åtgärda rören och säger att detta ska vara okej. Vet någon om det funkar att göra så här som de påstår?

De vill alltså gjuta rören i betong (se bild) och sen lägga tättskikt på betongen. Inte så trevligt att ha betongklump på golvet. Borde man kräva kompensation?

Rören är i princip in i väggen och vet inte om det är möjligt och godkänt om de gör på det sättet.

Dem menar på att man även kan använda våtrumssilikon och skum i rören.

• CECB221E-A508-4443-816A-5B45D6031F55.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • D75EB950-4DE2-45E4-A08C-9ADFA7675E62.jpeg
    Skapa konto
  • 372986A6-BFF8-4BF3-82DD-10561E653767.jpeg
    Skapa konto
  • 0B7443B7-9DB8-46A6-9000-B76391994EA5.jpeg
    Skapa konto
  • 2F07888F-0843-4464-B4C7-014D53AFA982.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag har ingen aning om det är en "OK" lösning men har dom gett någon förklaring till varför dom inte vill fixa det "på riktigt"?

Spontant så känns det som en fullösning = minsta möjliga insats för att klara basickraven.

P Paulina123 skrev:
Jag har ingen aning om det är en "OK" lösning men har dom gett någon förklaring till varför dom inte vill fixa det "på riktigt"?

Spontant så känns det som en fullösning = minsta möjliga insats för att klara basickraven.
Dom säger att det är den enda lösningen...Vad skulle den riktiga lösningen vara?

Har inte läst hela tråden men.

Varför bilade man inte upp det när man hade chansen?

Frilägga röret och sen se till att det hamnar där det var tänkt?

• Gilla
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade ju samma problem hos oss. De fick vackert ta bort allt kakel, bila upp plattan och göra om rördragningen - gör om och gör rätt!

P Paulina123 skrev:
Vi hade ju samma problem hos oss. De fick vackert ta bort allt kakel, bila upp plattan och göra om rördragningen - gör om och gör rätt!
Är det inte försent att bila upp plattan när allt är färdigt? Vad bra att ni fick igenom det. Tror inte de blir glada om jag kräver de från vår sida.

Har du folie så är det inga problem. Beroende på storkeken på klinkern så knacka loss lämpligt antal plattor så man kommer åt med maskin ordentligt, samt att ny duk kan läggas och tätas ordentligt.

Tar lika lång tid som att gjuta klack med allt det innebär samt avvikelse

H Hus86 skrev:
Är det inte försent att bila upp plattan när allt är färdigt? Vad bra att ni fick igenom det. Tror inte de blir glada om jag kräver de från vår sida.

Allt var färdigt när dom gjorde det hos oss. Det upptäcktes vid besiktningen och vi han flytta in innan de kom och började fixa Så går gör det, däremot så kanske det är en dyrare lösning?

• Gilla
Hus86
  • Laddar…
H Hus86 skrev:
Hantverkarna vill åtgärda rören och säger att detta ska vara okej. Vet någon om det funkar att göra så här som de påstår?

De vill alltså gjuta rören i betong (se bild) och sen lägga tättskikt på betongen. Inte så trevligt att ha betongklump på golvet. Borde man kräva kompensation?

Rören är i princip in i väggen och vet inte om det är möjligt och godkänt om de gör på det sättet.

Dem menar på att man även kan använda våtrumssilikon och skum i rören.

Nej det är inte längre godkänd med "klack" ska detta bli godkänt och enligt säker vatten måste det bilas så pass att du kan få upp rören med 100mm cc mellan rören och slätände dvs skyddsrör typ 32mm pvc rör brukar vi använda.

• Gilla
Hus86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.