Byggahus.se

Ett hav av makadam "över". Hur kan jag använda det på bästa sätt som underlag?

1. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Hej fina forumvänner! Vad skulle jag göra utan er? - Ingen aning.

Nu har jag schaktat bort all matjord (ca 30 cm) i en stor halvrund cirkel ca 70 m2 som jag har tänkt att stensätta. Ytan är avsedd för uteplats och jag ska inte köra bil på den. Nu hör det till saken att jag har väldigt mycket makadam över från husbyggnationen och jag har lagt en del av detta materialet i hålet. Det gjorde jag för att slippa köra bort makadamen.

Jag förstår nu att makadam inte är det allra stabilaste materialet att bottna med och att det förmodligen hade blivit bättre om jag kört bort makadamen och ersatt det med ett riktigt förstärkningslager 0/64 eller något liknande.

Min plan är att jämna ut makadamen över hela uteplatsen och sen lägger en rejäl geotextil över. Gissar att det blir ca 20 cm tjockt. Därefter tänkte jag lägga på ett slitlager 0-16 ca 10 cm och padda detta.Till sist ett lager med sättsand och på med stenbeläggningen.

Vad tror ni om detta?
    • Blir min lösning acceptabel ur kvalitetssynpunkt?
    • Kommer geotextilen att skavas sönder mot den vassa makadamen när jag paddar?
    • Räcker det att padda en gång (när slitlagret ligger på) med tanke på att makadam ändå inte går att komprimera särskilt mycket
    • Är billig geotextil (Markduk N1) från Byggmax tillräckligt eller bör jag ha bättre grejer?

Tack på förhand för synpunkter och idéer :D
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-04-21_09-08-20.jpg

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror det där blir jättebra.

Jag tror jag skulle slängt ut ett lager med t.ex. 0-32 direkt på makadamen du har där och sen paddat med några extra överfarter för att få de två lagren att "gifta ihop sig" lite. Säg 6 eller 8 överfarter med 450kg padda.
    Sen finavjämning med något lämpligt innan stensättningen.

Men visst kan du sätta geoduk mellan befintlig makadam och nästa lager, men skippar du denna och istället paddar ordentligt med något som innehåller nollfraktion över makadamen så sjunker en del finmaterial genom och hjälper till att stabilisera den makadam du redan har öst ner i hålet.

Men jag ska påpeka att jag är inte särskilt kunnig i detta. Bara gjort två husgrunder till mig själv, så främst saknar jag kunskap om hur man gör vid plattläggning, lagren precis under plattorna.

• Laddar…
  3. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Tack Mikael_L

Jag hade gärna skippat geoduken men jag är orolig att finmaterial från 0/32 kommer att sippra ner efterhand med tidens hjälp och att det uppstår sättningar. Är det säkert att skippa duken någon?

4. T
    Medlem Nivå 4
    Du ska ha geotextil mellan lagren för att undvika sättningar. Byggmax geotextil fungerar, men lägg med fördel dubbla lager då klassningen är i lägsta laget. Det som du lägger ovanpå makadamen ska du inte padda med för tung padda, det räcker med en 100-kilos. Risken är annars att du kör hål på duken som sedan drar vatten och därmed drar med sig "nollet" i väggruset och du får en sättning.
    Jag är inne på mitt 26'e år som anläggare så jag har lite koll iaf.