Byggahus.se

Ett fel som vi måste ha hjälp med!

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!
    jag och min familj har problem hemma. Jag kan dock inte så mycket om detta men ska försöka beskriva så mycket jag kan. Vi har ett litet skåp i huset som det står V.V beredare. Alltså värm vatten beredaren. Den är precis jämte elskåpet och har säkert något sammanhang.

Denna beredare har låtit en gång varje natt under några års tid. Den knäpper till. men nu under de 2 senaste veckorna har det bara ökat. Den knäpper till massor gånger på dagarna.. ibland tätt och ibland med mycket mellanrum. Vi har ingen aning om vad det är. Men om någon har en liten aning där ute så snälla! kom med förslag!
    /mvh reztingo

2. T
    Medlem Nivå 3
    Det är styrningen till VV beredaren som sitter där den är kopplad till en tempgivare inne eller ute.
    Kan det möjligen vara ett relä som knäpper till när den ska ge mer värme. Jag antar att VV beredaren funkar som den ska.
    Den kan knäppa mycket nu när det är stora temp skilidnader över dom olika dagarna om det blåser osv.

Redigerat 7 nov 2009 19:31
  3. C
    Anonym
    Försök gärna att inte posta samma tråd på flera ställen är du snäll. Dom av oss som använder ett bokmärke för "nya olästa ämnen" får upp samma sak flera gånger.

edit: det är tillochmed en forumregel såg jag nu. "Posta inte samma fråga under flera rubriker."

Jag har svarat i din andra tråd förresten. Har ni plötsligt fått en ökning av mängden tillslag av varmvattenberedaren kanske det läcker någonstans, såvida ni inte helt enkelt använder mer varmvatten.

Om apparaten i det mystiska skåpet nu inte står för uppvärmningen av resten av huset också, isåfall är det ju naturligt att den slår till fler gånger när det blir kallare ute.

Redigerat av moderator 7 nov 2009 19:30
  4. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Knappast tempgivare inne eller ute på en VVB.

Det är väl termostaten som håller på att gå sönder.

5. R
    Medlem Nivå 1
    har nu också fått reda på att det är typ det skåpet som sätter på och av V.V beredaren. om det hjälper er?

6. J
    Medlem Nivå 11
    Med tanke på förändringen i låtandet är det väl rätt uppenbart att nåt i styrning av varmvattenberedaren är på väg att gå sönder. Ett jobb för en elektriker, har Ni tur håller den vattnet varmt tills elektrikern är på plats.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    I vissa äldre VVB sitter det en termostat i beredaren som styr en kontaktor som kan sitta vid elcentralen. Om termostaten börjar bli dålig kommer kontaktorn att slå till och från ofta samma sak händer om det läcker ut varmvatten.

8. R
    Medlem Nivå 1
    mh.. Tack alla för dessa förslag. Detta som ni alla har konstaterat är ingenting man kan göra själv eller? om det är enkelt då. Eller är det bästa att beställa en elektriker?

9. G
    Medlem Nivå 1
    anlita alltid en elektriker vid elarbeten.

10. J
    Medlem Nivå 11
    Jag gör iofs en del av el-jobben själv. Men generellt är aldrig el ett "gör det själv jobb" om man måste fråga här :D :p
    Ta dit en elektriker!

11. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Om det är en väldigt gammal beredare så ta dit en rörmokare samtidigt och byt ut hela skiten :)