Byggahus.se
nyvillaägare
Många trådar har gjort att jag blir lite yr av allt men tänkte på en sak. Jag vet att det inte är enkelt att svara på frågan men jag får inte heller ihop det med kompisen som projekterat förut. Vi funderar på att investera i ett hus. Marken finns det är fördelen men måste dräneras och grundlägging måste göras. Sen vill vi ha det mest kostandseffektiva huset ingen lyx eller nåt specialmaterial utan ett beboligt hus helt enkelt.

Till frågan. Går det att göra detta på ett enkelt sätt? Vi tänkte sedan hyra ut det tills vi besämmer hur vi ska göra, det ligger mellan Örebro och Karlskoga och det finns utsikt över en sjö och lite mark till trädgård.

Vi kommer få tillgång till en över miljon ungefär och får inte låna pengar själv, men kan kanske få upp det till 1,2 miljoner beror på kompisen. Går det att få ihop till något dugigt? Och hur bör jag göra. Har kollat lite färdiga hus men förstår att det bara är toppen på isberget av inläggen jag läst här. :) Säg att jag har 1,2 miljoner får jag ett hus för det och vilken standard skulle det ha? Älvsbyhys, Myresjöhus, Smålandsvillan Eksjöhus det finns hur många som helst att välja mellan. Men det verkar som jag får mest partisk information här!

nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Många trådar har gjort att jag blir lite yr av allt men tänkte på en sak. Jag vet att det inte är enkelt att svara på frågan men jag får inte heller ihop det med kompisen som projekterat förut. Vi funderar på att investera i ett hus. Marken finns det är fördelen men måste dräneras och grundlägging måste göras. Sen vill vi ha det mest kostandseffektiva huset ingen lyx eller nåt specialmaterial utan ett beboligt hus helt enkelt.

Till frågan. Går det att göra detta på ett enkelt sätt? Vi tänkte sedan hyra ut det tills vi besämmer hur vi ska göra, det ligger mellan Örebro och Karlskoga och det finns utsikt över en sjö och lite mark till trädgård.

Vi kommer få tillgång till en över miljon ungefär och får inte låna pengar själv, men kan kanske få upp det till 1,2 miljoner beror på kompisen. Går det att få ihop till något dugigt? Och hur bör jag göra. Har kollat lite färdiga hus men förstår att det bara är toppen på isberget av inläggen jag läst här. :) Säg att jag har 1,2 miljoner får jag ett hus för det och vilken standard skulle det ha? Älvsbyhys, Myresjöhus, Smålandsvillan Eksjöhus det finns hur många som helst att välja mellan. Men det verkar som jag får mest partisk information här!
100m2 stort hus, du bygger i stort sett det mesta själv så klarar du dig på 1 miljon. Men att köpa färdigt hus från ex smålandsvillan kommer att kosta dig bra mycket mer.
Är det bara huset som får kosta 1 mille?
Grund,el, vatten, avlopp= ska det ingå i denna miljon?

• Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare
P Pappa1986 skrev:
100m2 stort hus, du bygger i stort sett det mesta själv så klarar du dig på 1 miljon. Men att köpa färdigt hus från ex smålandsvillan kommer att kosta dig bra mycket mer.
Egentligen ska allt ingå i millen funderar på att köpa ett hus kostar från 800 till miljonen. Om man skulle bygga ett sånt färdigt vad skulle det kosta med grundläggning, el och allt?

nyvillaägare
P Pappa1986 skrev:
100m2 räcker gott och väl

nyvillaägare
Bor på ungefär det nu och det är helt ok storleks mässigt.

Ska du ansluta dig till kommunalt VA? Det brukar ligga på 100-200.000kr. Sen ska du fixa marken, är ju väldigt svårt att säga kostnad för det beror på vad som behöver göras. Mellan 100-400.000kr är väl normalt. Material till 100m2 hus, har jag svårt att säga. Men för ett lösvirkeshus kanske 500-700.000kr för billigaste enklaste? Sen har du tomten? 100-500.000kr. Sen tillkommer massa småutgifter, byggställningar, bygglovsavgifter, måla huset, anslutningsavgift för el, mm mm....

Gör du precis allt själv, så är det förmodligen väldigt väldigt svårt att hamna under miljonen. Men säkert inte omöjligt.
Mycket inredning till huset, kök, golv, klinker mm kan man kanske hitta begagnat eller demo produkter för att hålla nere priset.

nyvillaägare
Så utan tomt kan man räkna med 1,5 miljoner även om det förmodligen skulle spräckas halvväg där någonstans :sweat::crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.