Byggahus.se

Ett eller tvårörssystem?

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hejsan

Finns det något sätt att se om man har ett eller tvårörrssystem?
    Huset är byggt 1978 1,5 plan med källare.

Nere vid pannan går det upp fyra rör till mellanvåningen (två rör från returen och två rör från matningen) och två rör till ovanvåningen (ett från returen och ett från matningen). Ett rör från vardera går också ner i plattan i källaren. Till varje element kommer det upp två rör ur golvet. All annan rördragning är gjord i bjälklaget och jag kan inte se hur det ser ut där.

Anledningen till att jag vill veta är att jag ska renovera en gäst toalett på 2kvm. Då vill jag plocka bort elementet och lägga golvvärme. Jag har sett i en tråd här på forumet att man kan göra detta ganska enkelt om man har tvårörs system.
    Finns det något sätt att enkelt lägga golvvärme om man har enrörssystem?
    Jag har sett att man kan använda push M60 eller vad den heter, men var gömmer man den inne på en liten gästtoalett plus att det verkar bli ganska dyrt.

Om någon här kan komma med tips vore jag tacksam

Mvh Anna

2. D
    Anonym
    Oavsett ett eller tvårörssystem så kan du lägga golvvärmen ganska enkelt (antar att det betyder utan push med golvvärmerören i princip direkt på radiatorkretsen).

3. A
    Medlem Nivå 6
    Men hur kopplar jag det om jag har ett enrörs system. Det måste väl finnas en bypass om det bara är en krets. Så att inte allt vatten passerar slingan eftersom den ska ha lägre temperatur än elementen i samma krets.

Jag har hittat följande två trådar angående enkel golvvärme utan shunt. Men de förutsätter tvårörssystem.

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43756-simpel-golvvaerme-utan-shuntsystem.html
    http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43008-byta-radiator-mot-golvvaerme-i-hall.html

Eller blir det samma med enrörs fast med en bypass. Eller är jag helt ute och cyklar???

Mvh Anna

4. D
    Anonym
    Jag har ettrörssystem och en badrum och en tvättstuga med vattenburen golvvärme med "enkel" inkoppling. Vad man kan göra är att ta ett vanligt ettrörskoppel och istället för element ansluta golvslingan. Alternativt (som jag har det) så kopplar man in slingan via en strypventil mellan fram och returledningen och sedan en bypass med en strypventil mellan fram och retur också. Sedan stryper man bara in flödena i bypass resp. slinga.

Det fungerar utmärkt och ger jämn och skön värme (oavsett vad push-fabrikanterna säger). Jag har två större värmegolv också med 2 Wirsbo Pushar och de fungerar fint de med.

Om du inte vet om du har ett eller tvårörssystem och har synliga koppel till radiatorerna så kan du helt enkelt stänga av en radiator med termostaten. Efter ett tag så skall de två rören upp ur golvet (eller ur väggen eller vad du nu har) fram till kopplet ha svalnat om du har tvårörssystem. Har du ettrörssystem så är de rören alltid varma (om du har värme i ditt system).

5. B
    Medlem Nivå 1
    Ridax du skulle inte kunna lägga ut en bild på hur du har kopplat.
    Jag skall bara ha till ett hall golv på2-3 kvm

Taksam för svar.

6. D
    Anonym
    Här är resultatet av min konstnärliga förmåga.

7. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för den beskrivningen nu är jag med på noterna
    skall prova när det renoveringen närmar sig hallen.

8. A
    Medlem Nivå 6
    Ridax: Jag provade som du sa med att stänga elementet och det verkar som jag har ett ettrörs system.

Tack för ritningen. Jag var som ett litet frågetecken efter din beskrivning, men nu förstår jag. Det kliar i fingrarna, hoppas att jag kan påbörja detta bygget snart.