Byggahus.se

Eternit pannor behålla eller byta ut?

1. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Så länge de funkar så är de jättebra! Enligt vår besiktningsman i alla fall... Han tyckte absolut inte vi skulle byta taket.

2. N
    Medlem Nivå 7

Re: Eternit pannor behålla eller byta ut?

Eternit är ett kanonmaterial, om det inte vore för den lilla cancerdetaljen...

Så låt dem ligga tills taket behöver läggas om, då kan det vara läge att byta.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag tror inte du förstått det fantastiska med eternit:

Taket kommer ALDRIG behöva bytas..... ;D

Riv ner skiten och lägg dit ett snyggt tegeltak!

4. N
    Medlem Nivå 6

;D eternit är kul.....*NOT*
    om man skall byta eternit måste man veta vilken sort det är.... med eller utan asbets.

är det med asbest så kan pannorna hålla hur länge som helst typ.
    problemet är oftast att spikarna rostar av, och att dessa är omöjliga att byta utan att taket spricker.

det är också en nackdel att ingen entreprenör får göra det

5. N
    Medlem Nivå 6

om det är asbetseternit så måste entreprenören ha tillstånd att hantera asbest.

det är du som ägare till fastigheten som är ansvarig tills du lämnat över ansvaret till entreprenören genom ett kontrakt.

kolla att priset för dumpningen ingår i priset.

efter detta skall all papp, läkten, rännkrokar underbeslag och all dålig panel bytas. passa även på att byta vindskivor och skorstensbeslag (billigare och lättare när pannorna inte är på) kolla även översta varven på skorstenen, samma där lättare och billigare.

skulle tippa på en sisådär 70 tovor för entreprenaden

//gammal plåtis

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Då tar vi det en gång till.....

1. Används engångskläder och en riktig ansiktsmask med RÄTT filter. Finns att köpa på Jula. Skicka barnen till farmor medans du jobbar.
    2. Häll vatten på taket så dammar det mindre.
    3. Ring till Miljöförvaltningen och hör var du kan deponera eterniten och hur. Det kostar antagligen något men inga större summor. Bor du i stockholm finns det ställen där du kan dumpa gratis (en ÅVC).
    4. Du arbetar utomhus, fibrer som är mindre hälsosamma i mängd, blåser bort. Det finns alltid några olyckskorpar som vill framställa detta som det farligaste materialet på jorden, men så är det inte. Hör gärna med Boverket/miljöförvaltningen - dom bekräftar att detta absolut är något du kan göra själv (om du arbetar förståndigt) utan att riskera ditt eller andras liv och hälsa.

7. E
    Medlem Nivå 1

Du har rätt, det går bra att byta själv. Jag håller själv på att ta ner en fasad av Sidiplattor innehållande asbest. Engångsoveraller, mask med partikelfilter, skyddsglasögon och ett schysst bräckjärn är det som behövs. Eftersom plattorna är spikade med kamspik (sitter som berget) så spricker dom när man bänder loss dom.
    Jag försöker dock få loss dom så hela som möjligt. Breder ut plast under för att fånga upp alla småbitar som ramlar ner.
    Förpackar sedan allt i kraftiga plastsäckar och dumpar dom sedan gratis i "asbestgropen" på den lokala soptippen. Jobbet tar tid men det är det värt tycker jag. Pratade med många "experter" innan jag bestämde mig för att göra jobbet. Många tyckte att jag skulle låta plattorna sitta kvar, men jag bestämde mig till slut för att plocka ner dom. Hur seglivat materialet än är så eroderar det i väder och vind och asbestfibrer sprids ut i luften. Jag har själv två små barn och det känns bra att dom slipper andas in detta i fortsättningen.