Byggahus.se

Etanolkamin – fakta, utbud, priser

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    En etanolkamin är en mysig eldstad för att lysa upp där hemma och skapa trivsel, men den värmer förstås inte. Här tittar vi närmare på utbudet av etanolkaminer, hur de fungerar och deras för- och nackdelar.

Du kan läsa artikeln här: Etanolkamin – fakta, utbud, priser

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

2. A
    Anonym

Anders Koch

Anonym
    Avger en etanolkamin någon kolmonoxid?

3. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 576 inlägg

fahlis

Medlem
    All förbränning av kolhaltiga bränslen avger kolmonoxid om man har otillräcklig luttillförsel.

4. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 390 inlägg

PNO

Medlem
    Kan ju vara på sin plats också att påtala att etanol är ett ganska besvärligt ämne ur brandsynpunkt vid rumstemperatur.

Etanol har ett brännbarhetsområde som ligger ungefär som alla andra lägre kolväten. Men etanol har en flampunkt på 11 grader till skillnad från exempelvis bensin som har en mycket lägre flampunkt och fotogen som har en mycket högre flampunkt. Det innebär att etanol kan bilda brännbara blandningar även i kärlet det förvaras i vid rumstemperatur. Jämför vi med bensin så kommer det finnas så mycket ångor i kärlet att det inte kan brinna inne i kärlet och jämför vi med fotogen, diesel och liknande så är det istället så lite ångor i kärlet att det inte kan brinna där. Men just etanol kan brinna hela vägen in i flaskan. (Nu inte sagt att bensin är ofarligt, det brinner istället alldeles för bra utanför sitt kärl).

När etanol var det dominerande bränslet i friluftskök så var det en inte helt ovanlig olycka att flaskor med etanol brann i händerna på personer som skulle fylla på ett kök. Nu är etanol i princip borta som bränsle i det området, bland annat på grund av brandrisken.

Vidare så får brandfarlig vätska inte förvaras i större förpackningar än 10L i bostadsmiljö. Att köpa 20L dunk som det rekommenderas i artikeln är alltså bara tillåtet om du har någon annan bra plats att förvara dunken. I princip är det bara tillåtet i fristående förråd och garage med några undantag. Läs gärna nedanstående folder om brandfarliga vätskor i hemmiljö.
    https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

5. B
    Medlem · 9 inlägg

Berraropnäs

Medlem
    Kan man använda etanol tankad på bensinmacken?

6. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 163 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Om du tänker på E85 så innehåller den 15% bensin. Så nej.

7. L
    Medlem · skåne · 401 inlägg

lavin

Medlem
    Hej, de är jättefina men jag tycker att artikeln borde vara tydligare med riskerna och lyfta dessa mer. Det kanske är så att man tänker att de bara är igång korta stunder, men det finns alltså ingen ventilation av dessa och samtliga testad produkter överskred iaf ett av gränsvärdena för inomhusluft. Aldehyder har man ju olika aversion mot men för mig som försöker undvika spånskivor och isolering som stenull och mineralull så är det ju en rätt viktig punkt att de avger mycket av detta. Läs gärna även detta referat av forskningen där det framgår lite mer av utsläppen, och jämförelse med hur lite en vanlig kamin med stängd dörr och rätt eldning släpper ut.
    https://www.fraunhofer.de/en/press/...hanol-fireplaces-the-underestimated-risk.html

Vi har ju generellt mycket utsläpp i vår boendemiljö, speciellt i nybyggda och renoverade hus, mkt teknik och flamskyddsmedel, så att öka på detta känns iaf för mig inte så bra. kanske när man är 80 och inte har så mycket kvar på sin kropp ändå =)

8. B
    Medlem · 9 inlägg

Berraropnäs

Medlem
    Ville egentligen bara sprida faran med just det./tack

9. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Ska vara luktfritt och helt ofarligt, men nej det är det inte.

10. M
    Anonym

Mattias 1637373

Anonym
    Vi funderar på att köpa och undrar just kring eventuell lukt vid användning! Erfarenheter?

11. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Min bror och hans fru hade fake spis, och när dom eldade med sitt ”luktfria” bränsle så kände man av det efter ett tag.
    Det var inte jätte stark doft men man blev trött i huvudet av lukten.
    Sen vet jag ej om det jätte farligt men det var inget jag skulle använda runt mina barn.

12. S
    Medlem · 3 inlägg

Sarrre83

Medlem
    Vi köpte en billig etanolspis för knappt 2500 kr bara för att få en stomme. Sedan kastade jag etanolinsatsen till metallåtervinningen och köpte en insats av Ruby Mystic Fire. Det är vatten som värms upp och förångas. Ångorna belyses av halogenlampor och får effekten av verklighetstrogen eld. Bara fylla på vatten och ansluta till vägguttaget. Alla etanolens fördelar plus att det är helt luktfritt, billigare i drift och inte minst är det helt ofarligt för katten!

Enda nackdelen är att det inte avger någon värme, men jag vänder det till en fördel istället. Vi kan ha mysfaktorn på samtidigt som vi inte svettas ihjäl, särskilt när det är mycket folk hemma.

Redigerat 15 dec 2018 08:50
    • Laddar…
  13. A
    Anonym

Allan Wickström

Anonym
    Jag har köpt en liten Etanolkamin, den värmer 15 kvadratmeter rum till 21 grader värme, ett fel den blir dyr i uppvärmning, 1liter, 3 till 4 timmar, om man inte kan få tag på billig Etanol, (/ICKE)

14. Suhagg
    Medlem · Stockholm · 4 020 inlägg

Suhagg

Medlem
    Är det alltid en blåaktig låga?

15. P
    Medlem · 81 inlägg

Peter787

Medlem
    Jag har en etanolkamin, det ger över 1.3 kW. Varför tror du att en etanolkamin inte skulle ge värme ?
    Sov du på fysiklektionerna ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.