Byggahus.se

ETA vedpannor är dyra, men är de bra?

1. grosen
    Medlem · Västmanland · 9 inlägg

grosen

Medlem
    Talade med en karl på ETA igår. Han övertygade mig om deras pannas förträfflighet. Mycket modern med inbyggd sotningshjälp. Man behöver inte ha så hög effekt för att fylla ackumulatortankarna om man har ett stort vedmagasin och en effektiv lambdastyrd förbränning. Det tar visserligen längre tid innan värmemagasinet är fullt, men likväl räcker det till för att fylla det. Man behöver inte fylla på ved så ofta.
    Idag fick jag en offert på pannan. Det var en smärre chock eftersom priset var det högsta jag sett på någon panna.
    Nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av denna panna. :confused: Den är tillverkad i Österrike och ska vara av hög kvalité.

2. G
    Medlem · Dalarna · 227 inlägg

gnoll

Medlem
    titta runt lite till på andra europeiska pannor, så finns fler alternativ, var så säker. vilken verkningsgrad har den?

3. M
    Medlem · Västra götaland · 159 inlägg

Mohha

Medlem
    får man fråga vad en sådan panna kan kosta??

4. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Tror det va 65000:-moms,en för en 40kw...:)

5. _ap_
    Bannad · Norrbotten · 1 130 inlägg

_ap_

Bannad
    Jag kan ju säga att det är jag och en kompanjon som importerar dessa pannor till Sverige.
    Den enda pannan man ska jämföra den med är Fröling S4, kolla vad en sån kostar.
    Vi har sålt 4st på 3månader och ska jag vara ärlig trodde jag aldrig att vi skulle sälja en enda.
    Men tydligen finns det även i sverige ett intresse, och börjar man tänka på det
    hur många lambdastyrda pann märken finns det i sverige?

Vi har en hemma nu om ni skulle vara intresserade av lite bilder?

6. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Absolut! Ös på med bilder och annan info.

7. K
    Medlem · västernorrland · 621 inlägg

kricken_

Medlem
    Trots lamda och en massa annat krafs så är ju inte ETA nå bättre för miljön än "budget" anternativet i detta fall Baxi :)
    http://blt.josephinum.at/index.php?id=332

På denna länk finns test både på eta och baxi mfl.
    Har orkade dock endast jämnföra 30kW från båda tillverkarna möjligt att det skiljer mer på de andra modellerna.

8. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Nja vet ifanken.Trebema i Kalmar har ju kommit med en ny modell "Retro" ska den heta.Va o såg den på Elmia mässan,ska tydligen va för vedintresserad ungdom?Pannan har gjutna luckor (tydligen kan man bättra sig något :)) ,91% vg,godkänd,ska gå att starta via nån GSM funktion,med ett SMS.pris 40000:- inklusive moms...:)

9. _ap_

_ap_

Bannad
    40kW versionen med 225L ved, 745kg

10. _ap_

_ap_

Bannad
    Tänddörr för att underlätta uppstart.

Redigerat 5 jul 2009 09:17
  11. _ap_

_ap_

Bannad
    Lambdasond och returtemp givare.

12. grosen

grosen

Medlem

ETA-pannan

Tack för era synpunkter!
    Jag är fortfarande övertygad om ETA-pannans höga kvalité, men lutar åt att det i alla fall blir en
    billigare panna med lambdastyrning. Prisskillnaden över 30 000:- inkl moms talar för det. ETA
    20 kW kostar 72 500:- med moms och det går att få annan panna för c:a 40 000:- med moms.
    Effecta Woody har också hyggligt vedutrymme på 135 liter. Jag måste bestämma mig mycket snart så jag kan lägga min order denna vecka så jag kan boka rörmokarn till i augusti.
    Beträffande Frölingpannor så vet jag inte vem som säljer dessa eller vad de kostar. Om de är i
    samma prisklass som ETA så är det inget alternativ.
    Calmarpannan V33 Retro, är den lambdastyrd? Den kan i så fall vara intressant.

13. grosen

grosen

Medlem

Dyra pannor

En annan kvalitetspanna heter Verner, finns i 25 eller 41 kW och är faktiskt ännu dyrare. Fick en uppgift att 25 kW kostar 68 tusen exkl. moms och 41 kW kostar 85 tusen exkl. moms. Dessa pannor har också de lambdastyrd förbränning och hög verkningsgrad. 25an redovisar verkningsgrad på 94% vilket är det högsta värde jag sett på någon panna. De har även andra finesser. Men vem har råd med sånt här, det är ju dubbla priser.

14. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Blir dyrköpt för de 3% säger jag.

Det finns keramikpannor från 25 och uppåt Orlan är väl den billigaste och funkar troligen hur bra som helst. 40kw, har 185 liters eldstad

Observera att dessa 94% gäller när pannan är som effektivast. Lite som att mäta bränsleförbrukning på en bil i nedförslut tycker jag. Tills HELA cykeln är med är procenten i princip värdelösa iaf för mig.

15. _ap_

_ap_

Bannad
    Det är kanske inte främst verkningraden man ska stirra sig blind på,
    i fallet "grosen" ska han ha pannna i källaren i boningshuset.
    Då är det desto viktigar att panna ex inte ryker in, går det att tända en Orlan utan rök lukt?
    Alla jag sett är kolsvart på ovansidan av luckan det blir dom bara om röken är utanför pannan.

Satsa på en Woddy dom är fina, men inte så billig som den borde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.