Byggahus.se

Estländskt timmerhusprojekt utanför GBG

1. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem
    Hej på er,

Då det är många som går i funderingarna kring att bygga timmerhus från Estland så kan jag här dela med mig av mina erfarenheter hittills.
    Jag och min sambo har lagt ner åtskilliga 100 timmar på att söka information på nätet om olika tillverkare. för ett ca år sedan fick vi kontakt med en svensk agent för ett Estländskt timmerhusföretag och fick genom honom ett namn på en kille i Åre som precis byggt hus genom denna firma, vi kontaktade honom och fick hans syn på det hela. Vi övervägde mellan ett par företag men valde till sist att gå på detta företag. Killen i Åre hade (nästan) bara bra erfarenheter och efter att ha sett bilder på hans projekt valde vi att börja spåna på hustyp.
    Resan har långt ifrån varit lätt, men allt som inte dödar stärker en  ;) så det har bara varit att bryta ihop och gått vidare, skämt och sido. problemen har dock inte legat hos timmerhustillverkaren. (till en början)
    Nybörjare som man då var så skissade vi på ett hus tills dess att minsta cm var exakt så som vi ville ha det. hustillverkaren var mycket tillmötesgående och var mycket hjälpsamma när det gällde alla dessa ändringar... problemet var bara att vi inte begärt något förhandsbesked av kommunen...  :-/
    Detta blev något av en kalldusch för oss... Vi bor utanför detaljplanerat område och trodde således att detta skulle bli a piece of cake att få igenom detta bygglov...

Huset såg iof inte riktigt ut som vilket hus som helst... det var ett 1,5 plans timmerhus med inredd souterängsvåning (dvs 2,5 plan) med ett torn som var en våning högre och lite andra enligt oss snygga vinklar och vrår.. Vi möttes av det närmaste ett gapskratt från kommunen...

Bara att bita ihop och gå tillbaks till ruta ett utan att pasera gå.  ;D

Bygglov var det jävligaste jag varit med om... en handläggare som inte hade en aning om vad hon arbetade med.. kunde lika gärna suttit en bilbiotekarie eller konditor i stolen mitt emot oss. det var oerhört nära att jag sade precis som jag tyckte och tänkte om henne, men det var väl tur att man inte gjorde det, då hade man väl inte ens haft en friggebo på tomten idag..
    Efter många (obs MÅNGA) besök och möten på kommunhuset så hade vi fått nya normer att gå på. en våning mindre, inga torn, inga konstiga vinklar och vrår...
    suck.. vi fick tänka om helt och hållet.
    Vi tittade på många husmodeller och hittade till slut en husmodell från forsgrens som vi valde att utgå ifrån. Vi gjorde huset högre (ryggåstak åt två håll med 5 meter i takhöjd), mycket bredare samt ändrade planlösningan helt och hållet.
    bygglovet gick igenom i juni dagen innan midsommarafton (mycket sprit blev det... på midsommar alltså..  ;D)    

Nu började det roliga med att riva vårt befintliga hus och sedan spränga, schakta, fylla och allt det som hör till. plattan plus souterängvåning i lättbetong stod klart i september efter en ganska behaglig arbetstakt. nu började dock väntan...

Vi skulle fått husleverans slutet september, detta blev dock snabbt slutet av oktober.... mitten november.... och slutet november.. den 2/12 kom första trailern efter 3 veckor ihållande regn vilket innebar att lättbetongväggarna var det närmaste som indränkta svampar.. = not good.. hade det blivit ner mot -10 grader hade det funnits en STOR risk att väggarna hade frusit sönder.. vi hade ju kunnat täcka det, men vi trodde ju hela tiden att huset skulle komma till helgen.. vi´vart helt vaninniga och fick till slut en bra lösning i form av kompensation för det inträffade.
    Vi var nu lite oroliga då det börjat lite oturligt med hustillverkaren..
    Många var dem som föreläste om hur illa det kunde gå om man köpte hus från balt-länderna, många var dem som sade att detta aldrig skulle gå vägen...
    Vi var dock aldrig oroliga, vi tillhör den skara av människor som har uppfattningen om att svenska hantverkare inte går att lita på, det kan bara vara otur, men vi har i stort sett alltid blivit blåsta på ett eller annat sätt när vi anlitat svenska hantverkare, dessutom har de en förmåga att ha igång 5 jobb samtidigt vilket gör mig J.....T förbannad. man kommer när man börjar och lämnar inte förrän det är klart, så är det!

Nu kom ju då huset till slut och guess what?

Vi har aldrig varit mer nöjda i hela våra liv! vilket hantverk!! vilken kvalitet, vilka arbetare!!!! vår KA var förbi i slutet av förra veckan och blev så positivt överraskad av detta bygge!! han var lite skeptisk som så många andra när det begav sig.. men detta var det mest gedigna bygge han hade sett på länge. allt vär nästintill överdimentionerat, ja det kändes FANTASTISKT!!

Ett misstag gjordes dock.. men det har hittils varit det enda.. och det var att de lade tryckt virke på bjälklaget.. (skall ha golvvärme i båda planen så det blir glesat på bjälklaget) dimentionen var slut på vanligt virke så de fick med sig tryckt istället.. och jag kom till bygget först när de hade lagt allt golv.. men inga problem, var bara att visa att detta var otillåtet i Sverige så skickar de med nytt golv i sista leveransen (10 jan -07). Just nu är arbetarna hemma i Estland och firar jul, men kommer tillbaks igen i mitten januari.

Så ni som funderar på att bygga via Estland! just do it! Vi är hittills supernöjda!!

Bifogar här nedan bilder från scratch tills där vi är idag!

Fråga om ni har några frågor!

Mvh
    Daniel och Charlotte

* edit stavfel

2. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

Re: Estländskt timmerhusprojekt utanför GBG

Sprängt var det här!!

3. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

Klart för gjutning!

4. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

Plattan klar, nu börjar lättbetongen sättas.

5. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

Sådär ja! nu var nedervåningen klar, förutom putsen då..

6. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

2 december... ÄNTLIGEN kom leveransen.. de började faktiskt med att sätta 52m2 altan.. förmodligen för att det är bra arbetsyta däruppe. :D

7. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

Sedär.. de jobbar på.. detta är resultatet efter dag 2. dock med det tryckta virket.. >:(

8. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

nu börjar det likna ett hus ;D
    detta är ca 5 dagar efter påbörjad stomresning.

9. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

samma dag!

10. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

huset efter ca 1.5 vecka!

11. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

samma dag från vägen nedanför.. ligger rätt högt :cool:

12. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

bild tagen från landsvägen, ny börjat det jävl... i mig se ut som ett hus

13. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

efter ca 2 veckor är det tätt! PHUU!! regnat en heeel del i GBG som ni kanske inte kunnat missa...

14. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

samma dag nerifrån!

15. D
    Medlem · 32 inlägg

daniel123

Medlem

vy från altanen.. ingen sjö.. :( men dock en liten fors! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.