Byggahus.se

"ESSVE-mönster" på hyllplan

1. Z
    Medlem · Västra Frölunda · 56 inlägg

zamen

Medlem
    Jag har den mesta av min förvaring av småpryttlar och skruv i ESSVE-askar som jag kommit över under åren. Gillar stapelbarheten och flexibiliteten hos dem. På hyllplan men framförallt i lådor vill de gärna glida runt en del. Tanken väcktes därför att göra en botten i lådorna med samma 8-kantiga knoppmönster det är på ESSVE-askarnas lock.

Frågan är därför hur skulle ni gå till väga för att skapa detta mönster och vilket material skulle ni använda? Jag tänker mdf och någon form av jigg/mall till fräsen som. Eller ska man tillverka 8-kantiga brickor som skruvas/limmas fast på lådbotten? En cnc har jag inte tillgång till och de mattorna som finns att köpa tycker jag är orimligt dyra.

Så - Hur skulle ni angripit detta?

2. B
    Medlem · 14 inlägg

Bröstmjölk

Medlem
    Jag hade nog skurit ut tunna plattor och limmat det på hyllplanet.

3. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 226 inlägg

David-O

Renoverare
    Hur snyggt måste det vara?
    Skruva dit en massa essve-lock :rofl:

• Laddar…
  4. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 525 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Eller limma, lr dubbelhäftande tejp under essve-locken :)

5. LoweW
    Husägare · 225 inlägg

LoweW

Husägare
    Jag som har 3D-skrivare skulle CADa en design som liknar mattorna du nämnde. Skulle inte behöva ta så lång tid att skriva ut och materialet är väldigt billigt!

• Laddar…
  6. Z

zamen

Medlem
    Intressant ide - Man borde ju kunna göra själva plupparna med ett försänkt hål i mitten. Då kan man skruva/limma dessa emot skivan. Tänker att man sparar på materialet då istället för att göra en skiva av plast. Där har du en affärside @LoweW! Vad tror du 150 st pluppar skulle gå loss på?

7. Z

zamen

Medlem
    Sant - har dock fler lådor än lock så jag kommer inte riktigt i mål där. Lock är dessutom bra att ha på lådorna ;-)

8. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 226 inlägg

David-O

Renoverare
    På sikt kommer du ha tomlådor och lock över :rofl:

9. LoweW
    Husägare · 225 inlägg

LoweW

Husägare
    Skruven skulle kosta mer än plupparna. Tänkte snarare printa en tunn platta med plupparna på istället. En platta i storleken av essves stora förvaringsväska skulle kosta runt 10kr i material tror jag.

• Laddar…
  10. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 939 inlägg

ceson

Medlem
  11. LoweW
    Husägare · 225 inlägg

LoweW

Husägare
    > En cnc har jag inte tillgång till och de mattorna som finns att köpa tycker jag är orimligt dyra.

TS verkade inte tycka det var ett alternativ.

12. K
    Medlem · stockholm · 2 484 inlägg

Kane

Medlem
  13. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 939 inlägg

ceson

Medlem
    Ber om ursäkt

B. Lind:oops:

• Laddar…
  14. Bästa svaret

Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 099 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Skruva fast vanliga brickor i lagom storlek.

Du ska nog ha knoppar i lite mindre format om du ska skruva fast dem en och en, för du kommer aldrig få delningen 100% rätt.

15. Z

zamen

Medlem
    Bra ide. Jag köpte 15 mm brickor och skruvade på skiva. Samma mått som knopparna på ESSVE-burkarna. Blev över förväntan. MAn kan laborera lite med hur många brickor man lägger på hör men jag fick tillräcklig stabilitet men bara en bricka på 1,25 mm.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.