1 703 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Essve eller Sikasil silikon för montera wc?
Vissa säger man ska limma en wc mot klinker med montagelim, vilket jag kan tycka är lite drastiskt.
Så nu klurar jag lite på att välja mellan dom två tuber silikon jag har hemma;
Essve våtrumsilikon, eller Sikasil C Bygg & sanitet silikon. (transparenta)
Hur är karaktärerna på dessa, vilken ger en minst flexibel fog?
Så nu klurar jag lite på att välja mellan dom två tuber silikon jag har hemma;
Essve våtrumsilikon, eller Sikasil C Bygg & sanitet silikon. (transparenta)
Hur är karaktärerna på dessa, vilken ger en minst flexibel fog?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Att limma är för att klinkers är aldrig absolut jämt ochdå kan stolen knäckas i foten, har ingen betydelse vad du limmar med, bäst något som inte möglar. Du ställer toan på plats ritar med blyerts efter ytterkanten , känner hur mycket den gungar, tar bort den,
tar tex 4 st 2-3 mm stickor, lägger dom nästan fram till strecket, och på med limmet som är som en kulle runt strax innanför strecket, ställ på stolen exakt och vänta några timmar , då kan du skära rent runt stolen , ingen rör den på minst 12 timmar.
Det med stickorna är för att kunna skära/såga bort limmet om det skulle behövas, finns inget mellanrum blir det ta fram hammaren och ny taostol
tar tex 4 st 2-3 mm stickor, lägger dom nästan fram till strecket, och på med limmet som är som en kulle runt strax innanför strecket, ställ på stolen exakt och vänta några timmar , då kan du skära rent runt stolen , ingen rör den på minst 12 timmar.
Det med stickorna är för att kunna skära/såga bort limmet om det skulle behövas, finns inget mellanrum blir det ta fram hammaren och ny taostol
Essve
Sikasil-C
Innebär detta att Essve är hårdare och fixerar bättre?
(Jag har kilar avsedda för wc och ska kila upp endel på ena sidan för få den plan)
- Hårdhet = 24
- Draghållfastighet = 0,5
- Rörelseförmåga = +-20%
- Härdningstid = 2mm/24h
- Densitet = 0,99
Sikasil-C
- Hårdhet = 22
- Draghållfastighet = 0,5
- Rörelseförmåga = +-25%
- Härdningstid = 2mm/24h
- Densitet = 1,01 kg/l
Innebär detta att Essve är hårdare och fixerar bättre?
(Jag har kilar avsedda för wc och ska kila upp endel på ena sidan för få den plan)
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Camo eller essves?
Byggmaterial & Byggteknik -
Önskar köpa eller hyra pressverktyg
Köpes, Hyres & Bytes -
Bandad trallskruv i montageverktyg typ Camo eller Essve
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Essve bits - bra eller a*us?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Senco eller Essve? (bandad skruv)