Byggahus.se

Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

1. F
    Medlem · Halland · 1 930 inlägg

FRS05

Medlem
    Skulle dra igång värmen idag men min esbe shunt, crc 121, vill inte gå in i automatläge. Någon som vet varför det kan trilskas? Drog ut ringen till sitt yttersta läge och satt den på "noll" när jag stängde av värmen i våras. Har inte rört den sedan dess så förstår inte varför den inte går att trycka in någonstans på skalan nu.

Det är egentligen inte en crc 121 jag har utan budget varianten av den utan flashig inställning av rumstermostaten. Jag har bara ett vred men den fungerar likadant som crc121 med shuntmotorn...

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den kanske kallar på värme och har flyttat sig , ta tag i ratten ,tryck inåt och vrid så kommer den att hoppa i läge troligtvis

3. F

FRS05

Medlem
    Jag har testat detta till förbannelse men den vill inte hoppa i läge vart än på skalan jag är och försöker trycka in den.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ta bort ratten , ( går att dra ut ) under där kan man se var jacket är som vredet ska gå in i
    motorn kanske har gått för långt , ESBES ventiler går att snurra hur många varv som helst, finns inget stopp
    Det finns en skruv under ratten , långt in i hålet som håller motorn på plats på shunten , om du skulle behöva vrida lite på grejerna , men pass på så du vrider shuntaxeln för mycket , svårt att hitta rätt läge

• Laddar…
  5. F

FRS05

Medlem
    Tack, tror jag löste problemet nu. Där fanns två jack vart vredet möjligtvis skulle kunna gå in under, såg så ut i alla fall. Där var i alla fall ett jack någon halv millimeter bortom max, vart vredet gick åt vänster. Så när jag brukade lite våld och tryckte och vred lite åt vänster så gick den i. Eftersom jag satt igång värmen så vill den shunta ut 85 grader nu men max framledning är 65 grader. Så den måste ha vridit sig fastän vredet var på manuellt läge:thinking:.

Jaja, kommer märka snart när värmen kommit till uppställd temp om den reglerar ner shunten rätt och om det fungerar korrekt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.