Hej,

I mitt badrum har jag en dimmer som har lagt av efter 20+ års användning.Jag öppnade den och kikade vad som fanns inuiti och det är en "Jung tronic 225" dimmer.

https://www.amazon.com/225TDE-Tronic-Rotary-Dimmer-Switch/dp/B000UW2T9S

Tyvärr finns den inte längre tillgänglig på Amazon. Annars hade jag köpt en ny direkt. Den finns på andra ställen men då kostar den skjortan.

Kan någon tipsa mig om en modell som jag kan sätta dit i stället, av en billigare modell? I badrumstaket har jag spotar.

Vänliga hälsningar
Fredrik

E etompau skrev:
Valfri dimmer utan neutralanslutning kommer att fungera som ersättning.
Ett exempel på en billig, 140 kr, max 300 W.

[länk]
Ok, då kollar jag upp den. Stort tack! :-)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Hur mågna spottar och vilken sort? Den länkade dimmern på Jula klarar 300W men din trasiga klarade 525W så om du har många halogenspottar kan den från Jula vara lite klen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Hur mågna spottar och vilken sort? Den länkade dimmern på Jula klarar 300W men din trasiga klarade 525W så om du har många halogenspottar kan den från Jula vara lite klen.
Hej,
Jag bytte dimmern till den rekommenderade från Jula. Fortfarande helt dött. Svårt att koppla in den fel. Misstänkte trafon. Tog bort den nya dimmern och satte helt sonika ihop de två kablarna och slog på strömmen igen. Fortfarande helt dött. Det måste väl betyda att trafon är död?

F Fredrik_G_ skrev:
Hej,
Jag bytte dimmern till den rekommenderade från Jula. Fortfarande helt dött. Svårt att koppla in den fel. Misstänkte trafon. Tog bort den nya dimmern och satte helt sonika ihop de två kablarna och slog på strömmen igen. Fortfarande helt dött. Det måste väl betyda att trafon är död?
Ja.

Müssli Müssli skrev:
Ja.
Hej,

Trafon var trasig. Verifierade med en av de andra av samma modell, som funkade fint med den nya dimmern.

Nu behöver jag alltså köpa en ny dimmer. Använder halogenlampor.

Något tips på trafo att köpa? Modellen jag har idag har utgått.

• Trasig trafo "speedy" med synliga anslutningar och kablar i en kopplingsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen, tack igen! :-)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.