Hej.
Har tre såna här ventilationsspjäll i min murstock, hade ingen ventilation i huset och fukt på ovanvåningen, rel 70% så fick köra avfuktare... Hittade dessa övermålade i murstocken efter ett tag, en var nästintill osynlig bakom all färg :)

Så nu har alla sovrum utom ett ventilation.

Nu är de iaf i drift igen och jag funderar om det finns något justerbart ersättningsspjäll / galler som är lite snyggare? Kanske som passar i den befintliga ramen?

Mvh Björn

• Vit lucka på kedja framför öppning i tegelvägg, installationslucka för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om dom sitter i murstocken gör dom förmodligen ingen nytta om du inte har friskluftsventiler om ett drag skapas upp i murstocken. I moderna hus är det inte godkänt att ha detta upplägg.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om dom sitter i murstocken gör dom förmodligen ingen nytta om du inte har friskluftsventiler om ett drag skapas upp i murstocken. I moderna hus är det inte godkänt att ha detta upplägg.
Hej.
Det funkar fin fint.. Drar lite här och var i huset då den är från 1910 (på det tankesättet som var då) så friskluft finns..

Fukt söker ju sig uppåt så fukten sjunk direkt jag öppnade ventilerna, ligger nu på 60% plus att värmen jämnades ut i hela huset inom en timme, tidigare var det två grader varmare på nedre plan..

Om jag tätar huset mer i framtiden så ska jag sätta in friskluftventiler också.

Bifogar data på bägge våningarna för skoj skull.

Så nu vill jag bara snygga till det lite :)

• Skärmbild av övervakningssystem som visar temperatur, luftfuktighet, CO2- och ljudnivå samt lufttryck i ett rum.
    Skapa konto
  • Skärmvisning av inomhusklimatdata med temperatur, luftfuktighet, CO2, bullernivå och lufttryck i ett vardagsrum.
    Skapa konto
Ja, om huset ät otätt kan det fungera någorlunda men glöm inte att det gamla "systemet" byggdes på att murstocken hölls varm stor del av tiden...

• Gilla
BHolmbom
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, om huset ät otätt kan det fungera någorlunda men glöm inte att det gamla "systemet" byggdes på att murstocken hölls varm stor del av tiden...
Jepp, skrev inte att jag eldar också, dock med nytt modernt rör infällt i murstocken, så lite värme borde den få iaf.

Mvh

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.