Jag håller på att renovera ett rum i bottenvåningen, (30-talsvilla, betonghålsten, puts) där ena ytterväggen är halvt nedanför marknivån under en balkong, och andra ytterväggen är helt i ovan mark.
Rummet är urgrävt 50cm, och den sedvanliga isoleringen med golvvärme håller på att installeras.

Innan renoveringen startades, så var här uppreglat trägolv, ytterväggarna hade utifrån och in något som såg ut som vindpapp (svart), träskiva, och dubbla lager tretex. Allt som allt drygt 3cm tjockt. Allt var snustorrt och inga angrepp av något slag. Detta ser ut att vara minst 60år, men å andra sidan vet jag ju inte hur mycket rummet har nyttjats. De senaste 15 åren har det varit bostadsutrymme dock.

Nu ska nya ytskikt upp, så frågan inställer sig vad? Att putsa om väggarna är såklart ett alternativ, men kanske kan skapa kallras.

Regla ut 45mm, isolering + gips eller OSB? Det blir något bättre isolerat än tretexen. Enkelt att göra dessutom. Men är det risk för att daggpunkten hamnar i isoleringen? Om jag fattar energiberakning.se rätt, så tjänar man cirkus 2000/år på denna isolering, vilket låter rätt mycket.

Självklart är gips+isolering en riskkonstruktion, men om tretexten överlevt borde väl oddsen vara hyggliga för att detta ska funka?

Vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.