Jag har en liten sommarstuga som farsan byggde på 60-talet och även byggde ut lite i slutet av 70-talet. Den står på plintar och en av dem mitt under stugan har lagt omkull sig helt och en annan står lite på sniskan. Att komma åt och gräva och gjuta därunder tror jag inte är möjligt. Speciellt då marken är väldigt stenig.
Kan man istället palla upp bjälken med betongplattor? Är det kanske risk för tjälskjutning?

Mats-S
T Trrttsch skrev:
Att komma åt och gräva och gjuta därunder tror jag inte är möjligt
Har du någon bild på hur det ser ut där du behöver göra om stöttningen?

Om marken är stabil så bör din ide om att stötta på nytt från marken fungera. Men undrar om det inte är enklare att göra en ny "platta" gjuten på plats (på stabiliserad mark med bärlagergrus mot marken). På plattan kan du sedan stämpa en tryckad stolpe mot bjälken på huset. Men innan du stämpar så ska du överhöja bjälken typ knappt 1cm med en pelardomkraft. Placera domkraften så nära nya pelaren som möjligt. Hur mycket du ska överhöja beror på hur mycket bjälken har sjunkit där pelare saknas eller delvis fallit.
Skulle du mot förmodan få en tjälskjutning går det ju alltid att korta ner den stöttan som skjutit upp.

Extremt viktigt är att du tänker igenom vad som kan hända när du höjer bjälken lite, så att inte ev andra pelare inte faller när dom tappar greppet mot bjälkarna. Du ligger ju själv under huset ... så stressa inte, tänk igenom varje moment innan du gör det ... Ha även någon medhjälpare med dig om du behöver akut hantlangning av något. Säkerheten är absolut största prio, varje moment måste tänkas igenom innan du gör det.

Jag hade samma problem på mitt sommarhus när jag tog över det 1995, typ varenda stötta under huset var borta eller undermålig. Hela huset stod på kantbalkarna samt ett stenröse mitt under huset. Höjde minst 5cm på mitten, men eftersom det var så mycket så fick jag fixa det stegvis med provisoriska stöttor innan jag slutligen nådde en bra nivå. Först då satte jag dit dom nuvarande stöttorna, som nu stått där i 25 år utan problem :)

Tack för ett så utförligt svar.

Ja att vara under huset och krångla med domkraft är jag inte supersugen på men förstås är det enda sättet. Egentligen upplever vi inga större problem med att huset känns snett eller instabilt men tänker att det är bäst att åtgärda innan det händer något värre. Det är lite svårt att ta bra bilder men här kommer några.

Mittenplinten där två bjälkar är ”skarvade” omlott. Ser ok ut tycker jag.
Vy under hus med grus, jord, stenar och träbjälkar, en bjälke stödd på en plint snett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ligger bjälken i mitten. Yttre bjälkarna ligger ovanpå plintarna.
Bjälke vilande ovanpå en betongplint under ett hus, med synliga grus och stenar.
Skapa konto

Här är den som står på sniskan. Dålig bild tyvärr. Farsan har någon gång lagt emellan en bräda.
Vy under ett hus med bjälkar, isolering och ojämnt placerade stödplintar och stenar på marken.
Skapa konto

Och så den som ligger ner. Den lär ju inte ha varit 70 cm under marken. Kanske pga alla stenar.
Underjordisk vy av bjälkar skarvade omlott över en stödplint, omgivna av stenar och grus.
Skapa konto

Nu har jag mätt lite med en billig laser och ser att bjälken hänger c:a 2 cm på mitten så det är nog bäst att ta tag i det om inte alltför länge. Jag övade lite på en ytterplint som sjunkit så att det varit en skaplig glipa ovanför ytterdörren. Det knakade och brakade men nu är glipan borta. Det som verkade skumt var att när jag släppte ner domkraften så såg det ut som plinten sjönk en liten bit också. Den borde väl vara stum mot underlaget efter alla dessa år?

Träbjälke som vilar på en betongplint under ett hus, med synlig glipa mellan bjälken och husets grund.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.