4 246 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ersätta gammal 3-fas spis med inbyggnadsugn/häll
Det har ju skrivits mycket ang detta i tidigare trådar men jag har inte hittat ngt svar som passar min situation...
Förutsättningar: Lägenhet med 3 fas framdraget (3 faser + neutral + jord) kabel med 2,5 mm^2 kopplat till ett sk perilex-uttag.
Enl. diverse trådar är ju modellen då att låta hällen "få" två av faserna samt ugnen den andra.
Problemet är bara att mitt uttag är bara säkrat med 3 X 10A automatsäkringar, och alla ugnar/hällar jag hittat kräver med ovanstående koppling 16A.
Så frågan är: Kan man utan vidare säkra upp i centralen till 16A??
Eller är finns det några andra möjligheter? En vore väl naturligtvis att hitta en ugn (hällar finns det ju) som kan gå på tre-fas, och låta både häll/ugn gå på alla faser, men jag har inte lyckats hitta någon sådan...
Förutsättningar: Lägenhet med 3 fas framdraget (3 faser + neutral + jord) kabel med 2,5 mm^2 kopplat till ett sk perilex-uttag.
Enl. diverse trådar är ju modellen då att låta hällen "få" två av faserna samt ugnen den andra.
Problemet är bara att mitt uttag är bara säkrat med 3 X 10A automatsäkringar, och alla ugnar/hällar jag hittat kräver med ovanstående koppling 16A.
Så frågan är: Kan man utan vidare säkra upp i centralen till 16A??
Eller är finns det några andra möjligheter? En vore väl naturligtvis att hitta en ugn (hällar finns det ju) som kan gå på tre-fas, och låta både häll/ugn gå på alla faser, men jag har inte lyckats hitta någon sådan...
Orsaken till att man ibland väljer att säkra med 10 eller 13 Ampere till en spis är att man kanske har 16 Ampere som huvudsäkring och vill ha seliktivitet ( så att grupppsäkringen går före huvudsäkringen).
men som sagt det är ok
men som sagt det är ok
Klicka här för att svara