Vad är syftet med dessa dosor i väggar o tak? Kan man be en elektriker sätta dit ett fast eluttag istället på väggen o ett lamputtag i taket?

• Vitt träpaneltak med en cirkelformig ventil, omgiven av rymd- och havstema bilder på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vägg med synliga elektriska kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Snedtak med vita träbjälkar, dörröppning till mörkt rum, tavla på vägg, kvällstid inomhus.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Det där på bild 2 ser ut som en kopplingsdosa där man fördelar ut ledarna åt olika håll, strömbrytare, vägguttag etc. Det kan vara lite väl trångt för att få plats med ett infällt vägguttag men ett utanpåliggande kan ju gå bra.

Det är mycket möjligt att locket på bild 3 döljer en takdosa där det går att sätta ett takuttag i stället.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Dosan på väggen är en kopplingsdosa, troligen är den 80mm dia, apparatdosor (för uttag och strömbrytare) är 70mm.
Kopplingsdosor används för att koppla i, helt enkelt.
Som BirgitS skrev, för att fördela ut ledare åt lite olika håll, är den vanliga användningen, ibland kan det vara bara för att skarva en ledare, men på bilden ser jag att det är rätt många ledare ihopkopplade.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som är frågan. Är det något du önskar ändra?

Det jag önskar göra egentligen är att sätta upp en router men närmaste eluttag är en bra bit bort så då lekte jag med tanken att be en elektriker antingen koppla in ett fast uttag i dosan alternativt be han/hon dra/skarva? en kabel från dosan och sedan montera ett utanpåliggande uttag där routern sen ska sitta.

Mikael_L
Det bör inte stöta på några direkta problem.
Frågorna man måste ställa sig är:
Finns det rätt ledare i dosan?
(Det verkar så, men möjligen måste någon ytterligare dras fram)
Är rummet en isolerad miljö?
(Man kan börja med att kontrollera ifall andra uttag är jordade eller ojordade.)
Sen är dosan troligen en kopplingsdosa och dessutom lite trångt i den samt att det är en äldre typ utan fästskruvar.så det är troligen inte möjligt att få dit ett vanligt infällt uttag.
Men genom att först sätta en förhöjningsram, ett utanpåliggande uttag, ett 4-vägs utanpåliggande så kan man finna fungerande lösningar.
Eller ett doslock med kabelutlopp och sen en bit kabel till uttaget som får sitta en bit ifrån.

Det finns ett flertal lösningar, och är troligen inget svårt jobb.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.