Det sitter ett antal halogenspottar i källaren som jag vill bli av med. De styrs av dimmerknapparna som är väldigt tröga att trycka in så jag vill i ett första steg byta till en vanlig strömbrytare. Har gjort det i ett annat rum men där dimmades en vanlig e27-lampa. I källaren sitter ju halogen-spottar som antagligen har någon transformator för att funka. Kan man ändå byta ut till en vanlig knapp, d.v.s. kan de hantera en icke-dimmad spänning?

Edit: att riva bort spottarna med transformatorer och kablar kommer jag inte göra själv, det får en elektriker göra någon gång i framtiden när vi bestämt hur belysningen ska vara istället.

• Halogenspott i tak med synlig information om max watt och lampmodell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en halogenspotlight i taket som behöver bytas ut.
    Skapa konto
  • Vit dimmerknapp på vägg som användaren vill byta ut mot en vanlig strömbrytare.
    Skapa konto
Ja det bör funka. Utgår från att det är en traditionell vriddimmer du har, och en sådan har en mekanisk strömbrytare motsvarande en vanlig väggströmbrytare.

Ja, man trycker på knappen för på och av och man känner ett klick, och vrider sen för dimning. Det enda jag är osäker på är om dimmerns maxläge skulle vara inställd på att inte ge samma spänning som om man bara haft en knapp.

Jag kan ju iof öppna upp och ta fler bilder på själva dimmern i sig

Fö ser det ut som det är LED-ljuskällor, typ GU10 (230 V) och då är ingen transformator involverad.

Ännu bättre, men oavsett kan jag sätta dit en knapp tolkar jag det som. Bra, tack!

Edit: anledningen att jag trodde det var halogen var pga att det såg ut så i resten av huset där elektrikern redan rivit ut halogenspottar och transformatorer. Tänkte det var likadant här

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.