1 633 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ersätta avväxling med hammarband och plywood?
Jag håller på att skissa upp en innervägg som skall bära upp ett sovloft. Har läst mig till att stående reglar i dim 45x95 cc 45 med infälld 45x120 avväxling längst upp kommer ge nog stabilitet. Problemet är nu att jag skulle vilja ha stående träpanel på dessa väggar och med spikläkt blir då väggtjockleken betydande, 181 mm ( 2×28 läkt + 2x15 panel + 95 regel). Förutom att det känns som att passera in i ett bankvalv så behöver man mecka med tjocka dörrkarmar och rejäl salning.
Det jag tänkte då var att gå ner till 45x70 men minska cc till 30 och dessutom sätta k-plywood istället för spikläkt för att både stärka upp och minska tjocklek ytterligare. Det som då blir ett problem är avväxlingen. Det går inte att fälla in 45x120 mm i 70 mm regel.
Skulle det funka att lägga ett hammarband längst upp och sedan motsvarande lager av kortlingar parallellt med hammarhandet säg typ 200 mm nedanför? Den översta delen av väggen skulle ju då fungera som en lådregel och kanske kunna ersätta avväxlingen?
Någon som har stött på liknande situation?
Det jag tänkte då var att gå ner till 45x70 men minska cc till 30 och dessutom sätta k-plywood istället för spikläkt för att både stärka upp och minska tjocklek ytterligare. Det som då blir ett problem är avväxlingen. Det går inte att fälla in 45x120 mm i 70 mm regel.
Skulle det funka att lägga ett hammarband längst upp och sedan motsvarande lager av kortlingar parallellt med hammarhandet säg typ 200 mm nedanför? Den översta delen av väggen skulle ju då fungera som en lådregel och kanske kunna ersätta avväxlingen?
Någon som har stött på liknande situation?
Du kan ju istället för spikläkten sätta in horisontella kortlingar. Alltså, istället för att sätta spikläkten utanpå reglarna sätter du kortlingar mellan reglarna på samma nivåer som du hade satt spikläkten. Då sparar du 2x28mm och får en vägg som är 13 cm tjock istället för 18.
T ToRy skrev:
Jag har funderat i de banorna men tänkte att det dels skulle bli mycket jobb och att det även skulle bli svårt att få till jämt underlag för panelen? Har aldrig spikat upp panel tidigare så har ingen riktig känsla för exakt hur plant det behöver vara. Men det skulle lösa problemet helt klart.T ToRy skrev:
Jag tror att om du bara är noggrann när du sätter kortlingarna så borde du kunna få till en "ojämnhetsnivå" på max en millimeter, troligen mindre. Har själv gjort på detta sätt när tjockleken på väggen varit viktig.
Ja, mer jobb, men du gör det bara en gång. Annars kommer väggen vara för tjock varje gång du ser den...
Ja, mer jobb, men du gör det bara en gång. Annars kommer väggen vara för tjock varje gång du ser den...
Lulaua skrev:
Ok det låter ju lovande. Skulle det hjälpa att tvinga fast säg ett fack med kortlingar med skivor från vardera sidan och sedan skruva eller är det mäta och peta som gäller?T ToRy skrev:Jag tror att om du bara är noggrann när du sätter kortlingarna så borde du kunna få till en "ojämnhetsnivå" på max en millimeter, troligen mindre. Har själv gjort på detta sätt när tjockleken på väggen varit viktig.
Ja, mer jobb, men du gör det bara en gång. Annars kommer väggen vara för tjock varje gång du ser den...![]()
Jag har känt med fingrarna och dragit i skruven när det känts rätt, men att fästa ett anhåll på ena sidan och sedan trycka kortlingen lite lagom mot anhållet borde ju funka. En 70+cm lång regel som tvingas fast mot reglarna när du skruvar fast kortlingen borde ju lösa den uppgiften bra, och det är lätt att flytta till nästa plats.
Det lät ju ännu bättre, tack för din input.T ToRy skrev:Jag har känt med fingrarna och dragit i skruven när det känts rätt, men att fästa ett anhåll på ena sidan och sedan trycka kortlingen lite lagom mot anhållet borde ju funka. En 70+cm lång regel som tvingas fast mot reglarna när du skruvar fast kortlingen borde ju lösa den uppgiften bra, och det är lätt att flytta till nästa plats.
Klicka här för att svara