Byggahus.se
L lowa skrev:
Hej,
Vi har flyttat in i ett hus med fungerande kakelugn men är nu inne på att byta ut den mot något annat som ger lite mer strålningsvärme (för mysigheten), men som ändå är en bra värmekälla. Någon som har några bra tankar kring val av kamin samt hur man kan göra med utrymmet/väggen som nu är bakom kakelugnen?
Det kostar ca 100' att sätta in en sådan ugn. Det är en fantastisk skapelse, som alla tunga ugnar. Jag har haft ett antal och eldar idag i en 1700 tals ugn. Eldar man rätt tar den hela uppvärmningen för ett våningsplan. En av de mest effektiva eldstäder som finns. Vill man myselda lite för kråkorna och få strålning använder man ett eldagaller för kakelugnar, då är den som en öppen spis. Vill man ha lite modern touch så kan man be en kakelugnsmakare byta de inre luckorna till härdat glas. Men snälla ta inte ner den.

• Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Ännu ett argument: en kakelugn i gott skick höjer antagligen värdet på huset mer än investeringen att sätta in den.

Definitivt för dem som förstår att uppskatta en kakelugn för vad den är och förstår att elda rätt: en mycket effektiv, bränslesparande, tidsbesparande och pålitlig värmekälla som det dessutom går att baka bröd och laga mat i. En vän i vinterkölden om så elen är borta i veckor.

Kanske även hos mäklare etc, vad vet jag. Men det är ju högst beroende på var i landet huset ligger. I somliga trakter (som min) går det knappt ”räkna hem” nåt öht, låga huspriser kontra kraftigt stigande byggkostnader. Men ingenstans är en kakelugn en nackdel för nån.

Alltså: även jag avråder dig från att byta ut den.

Jag skulle aldrig byta den mot en modern kamin, har aldrig träffat på en kamin som är i närheten så bra som en kakelugn.

Om du ändå gör så, plocka ned den så som det ska göras.

Det är inte rocket science att montera ner den men tar tid, dvs blir antagligen dyrt om hantverkare gör det på rätt sätt.

Du kan göra det själv. Om den är rätt murad så är den murad med lera och ska ”vattnas ned” genom att blötas med vattenkanna. Läs på. Numrera detaljerna. Dokumentera nedplockningen. Spara den i lådor tills du ångrar dig eller sälj den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.