Ersättning om grannpojken klipper gräsmattan

815 läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Eventuellt ska 8-årige sonen klippa gräset hos grannen i sommar (under min översyn) Han kommer använda vår Klippo utan framdrift. Ser framför mig att det tar ca 45 - 60 min. Grannen är gammal o orkar inte göra det själv länge..

Vore bra ur flera aspekter (grabben gör något vettigt o får fickpengar; grannen slipper betala dyra pengar till firma; vi bidrar till grannsämjan...) o syftet är mer 'humant' än att tjäna pengar!

Vad är en rimlig ersättning för en klippning tycker ni? 100kr? 150 kr? 200kr?

//Anders

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Klippte själv åt äldre granne för 10år sedan. Var nog 14-16år.
    Tog 20min med framdrift på klipparen, fick 50kr och var nöjd :)
    100-150kr för en 8åring är bra tillskott.

Med vänlig hälsning, fremax

3. H
    Medlem · Nivå 11
    150 kr känns rimligt. Klipparen behöver bensin och olja, servas, rengöras. Sen kanske det behöver trimmas ibland. Det blir win win, se till att ungen inte köper godis för alla pengar och tänk på att väldigt många äldre är socialt utsvultna och skulle må gott av att grannen och grannpojken kom förbi någon gång med lite fika och glatt humör.

4. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag tycker en vettig veckopeng är bättre att relatera till än vad vi tycker är rimlig timpenning för en vuxen. Jag tycker att för den åldern är femti spänn vettigt. 100:- max. 200:- alldeles för mycket.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 6
    Det ska vara billigare än en firma, men bra betalt så sonen känner att han vill klippa ofta, och umgås lite med sin lukrativa kund ;-)

6. A
    Medlem Nivå 5
    Tack för er input!

Jag fått med mig par vettiga tankar bla att ställa det i proportion till exv. veckopeng. Måste ställa mig i sonens skor och se värdet i ersättningen för honom. Och då är hundra kronor mycket! :D

Som flera skriver, och som också är min utgångspunkt, så finns det en viktig social aspekt i det hela. Både för sonen, grannen och mig. Egentligen kunde vi göra det gratis men det känns inte rätt ur ett pedagogiskt perspektiv.. Bättre med en symbolisk ersättning så kanske sonen inser att med lite möda o svett så kommer också en belöning (utöver en bra känsla av att ha hjälpt en medmänniska)!

Bensin o förslitning på klipparen ska man inte glömma men samtidigt kan jag ta det på familjens allmänna förlustkonto; med tre killar 2-8 år så går saker hemma sönder på löpande band... :rofl:

7. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Jag kollade på min egen kommuns hemsida och så här skriver de:

Ger kanske en fingervisning om vad som är rimligt, men instämmer att man inte ska vara för fokuserad på "timlön" när det rör sig om så pass lite tid.

• Laddar…
  8. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Ja. Och sedan får du räkna med 1/3 skatt, så landar man på 50:- drygt. Då kan man hyra en film, köpa godis och en läsk. Typ.

• Laddar…
  9. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag uppfattade inte slitaget. Alltså att det var er egen. Men det blir inte några väsentliga pengar. Slipa rotorn och byta olja är en årspryl och en klippo håller ju nästan hur länge som helst.

• Laddar…
  10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Man blir ju inte så mycket bättre på att klippa gräs för att man blir äldre så att grabben bara är åtta ser jag inte som något skäl till ett underpris. Ska han då få mer för samma jobb om han har kvar det när han blir 12–14 år?

Ska det kantklippas med trimmer också (som TS kanske gör de första åren) slänger jag ur mig 150 kr/gång. Hälften per uppgift. Så finns det något att växa in i också.

Win-win, utom för TS, som väl snart får betala nästa grabb för att klippa det egna gräset. ;)

• Laddar…
  11. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Nja, om det är enda inkomstkälla så kommer ungdomarna inte upp till brytpunkten (19247/år). Och sen är det ju bara på krona nr 19248 och uppåt de får skatta.

Men jag håller med dig om att 50 kr per gång är rimligt.

12. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Mina döttrar, då ca 10/12 år, tvättade regelbundet min bil. Veckopengen var ju till för någon hjälp!
    Så kom grannen och lockade dem till tvätt av HANS bil mot ersättning. Därefter fick jag automattvätta min bil ...

13. A
    Medlem Nivå 5
    Ha, ha! Uppskattar din omtanke men det problemet är eliminerat då robotklippare installerats! :D

Men någonstans måste ju sönerna lära sig hantera en gräsklippare... :thinking: Får hitta fler grannar med behov av gräsklippning och på sikt kanske starta än liten sidoverksamhet inom trädgårdsskötsel! :sweat: :crysmile:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: