Byggahus.se

Ersättning från Telia?

1. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem
    Har nu för andra gången haft problem med vår fasta telelinje.
    När jag felanmält har Telia envist sagt att dom har skickat en testsignal och det är kortslutning i huset. Har haft elektriker på plats som har testat och mätt och det visar sig senare att det är kabelfel i en åker utanför.

Vad har jag för möjlighet att få ersättning för mina utlägg till elektrikern? Det här är andra gången det händer och felsökningen gick på över 2000 förra gången.

Telefonen har varit stendöd i sju dagar. Vad har jag för möjlighet att få tillbaka abonnemangskostnaden jag betalat?

Telia säger "Skicka brev med faktura kopior etc till 'Reklammationer', addressen finns på nätet". Det gör den inte.

När det inte finns några kontaktmöjligheter vart vänder man sig? Konsumentverket? Polisen?

Berit

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Ersättning från Telia?

Jag skulle testa med att skicka reklamationerna till den adress som står på teleräkningen. Eller, ringa deras kundtjänst igen och kräva dem på en adress.

3. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Hej Berit.

Jag ska hjälpa dig.

Du ska faxa ett brev där allt står beskrivet samt dina fakturor till faxnummer 90205. Skriv att det rör sig om en reklamation då kommer det till rätt avdelning.

I normala fall ska Telia be kunden dra ut allt i alla jack för att kunna testa om signal går fram till första jack. Det kanske inte har hänt här, och i så fall är det Telia som har gjort fel.

4. U
    Medlem · 353 inlägg

unigas

Medlem

"bara" 7 dagar? Vi var utan i tre veckor i somras...
    Sen hade de avskrivit felet utan att meddela oss så tog det en stund till...
    Men du ska efter 5 dygn (i sträck) utan telefon kunna få ersättning för det (brukar vara i stil med en kvartalsavgift efter 5 dagar.)

Detta tog jag direkt med felanmälan i telefon och de löste det direkt genom kreditering på nästa faktura.

Hur det är med den andra delen med felsökningen kan jag bara säga: stå på dig! tycker inte att du ska behöva betala för det.

//Markus

5. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Tack för alla svar!

Laskaj, ska faxa allt snarast.

Jo då, jag fick dra ur alla telefoner etc först och det var fortfarande kortslutning i huset enligt personen där.

Återkommer och berättar hur det går!

Tack igen

Berit

6. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Jag skulle vilja veta om man har någon rätt att få ersättning om telia tagit lång tid på sig att hantera en överlåtelse av abbonemang ?

Jag bor nu i ett hus och har det abbonemang som funnits här tidigare, som före min inflytt var skriven på en släktings dödsbo.

När jag bestämde mig för att flytta hit ringde jag till telia flera veckor i förväg och begärde att telefonen skulle kopplas in (den var 'vilande' som telia meddelandebox), och överlåtas på mig (det blev billigare än att flytta mitt tidigare abbonemang, och dessutom flyttade jag mitt gamla nummer till tele2 bredbandstelefoni).

De kopplar in telefonen igen ganska snabbt, men det tar över två veckor för att få telefonen skriven på mig, och under den tiden gick det inte ens att beställa tjänsten nummerpresentation, och än mindre beställa ADSL-bredband. Själva poängen med att koppla på telefonen i god tid var att kunna beställa bredband, ringandet i sig intresserar mig inte alls så mycket jämfört med ADSL-bredbandet.

Borde jag inte åtminstone kunna få ersättning för den kostnad jag haft att vara uppkopplad mot internet via vanligt telefonmodem ?

7. A
    Medlem · 18 inlägg

Atelje

Medlem
  8. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Mina kontakter med telias sk tekniker är allt annat än goda. Ett antal ggr har jag varit på tele fel i hus där dom påstått att felet ligger i huset. Vid felsökning har det visat sig att felet är telias. Sen verkar dom ha hittat dom mest dryga jävla dårar till tekniker så man tror inte det är sant. Dom tror uppenbarligen att sverige fortfarande är ett monopol land.

9. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Sverige ÄR fortfarande ett monopolland när det gäller telefonledningar dragna till husen.

Det i sig är inte ett så stort problem. Det RIKTIGT stora problemet är att staten säljer ut 49% av det monopolet! Idiot-politiker, de borde sålt ut de delar av telia som inte är monopolverksamhet eller lätt går att av-monopolisera, och behållt resten som statliga verk och dessutom delat dem på olika bolag för olika verksamheter!

10. N
    Medlem · 221 inlägg

Norpan

Medlem

Nejdå. Om står på sig lite så är det inga problem att få ersättning, bara man inte låter sig pratas bort.
    Detta säger jag dels för att jag vid 2 tillfällen har fått ersättning av telia, dels för att jag vet hur det är att sitta i "andra änden tråden" och prata med en missnöjd kund då jag jobbat i kundtjänst för ett stort telefonbolag i flera år.
    Självklart ska inte du betala för något som Felia, oops menar TELIA, har gjort fel.
    Det är ju hur logiskt som helst!

Mitt tips är att ringa och be att få adressen dit fakturan skall skickas alt faxa till det nummer som står i tidigare inlägg. Sedan ringa och pusha på för att höra hur det går med ditt ärende.
    Kan ju inte finnas någon logisk förklaring till att du ska stå för dom kostnaderna.

11. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Jag skrev ett brev där jag berättade att linan varit ur funktion 7 dagar och att jag fått en räkning på 800 kronor från min elektriker för felsökning som Telia sa var krotslutning i vår fastighet när det i själva verket var kabelfel i en åker. Bifogade elektrikerns faktura.

Ringde kundtjänst igen och dom sa att jag skulle faxa till det faxnummer som finns på min räkning. På det numret svarar ingen fax...

Ringde åter kundtjänst och blev tillsagd att skicka brev och kopia på faktura till addressen på min räkning. Det har jag nu gjort.

Återkommer om/när jag hör från Telia. Händer inget så kommer jag antingen att ta det med kommunens konsumentrådgivare eller jurist. Tänker ge Telia en månad att svara.

Berit

12. N
    Medlem · 221 inlägg

Norpan

Medlem

När du ringer kundtjänst, glöm då inte att anteckna personens namn och tidpunkt då du ringde.

Alltid bra att ha vid sådana här situationer.
    Bra att kunna hänvisa till någon om någon ger dig annan information än den som varit innan.

13. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Fick precis ett epost meddelande från Telia att vi får ersättning för vår elektrikers felsökning samt två kvartalsavgifter. Totalt ca 1500 SEK.

Problemet med Telia är helt klart att få tag på en kompetent person. Det är en snårskog av telefonsvarare och avdelningar att ta sig igenom innan man kommer till någon som kan hjälpa till.

Berit

14. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 017 inlägg

pellefant

Medlem

har åxå råkat ut för felia 2 ggr. en gång funkade det inte att surfa men prata gick bra, gjorde felanmälan, dom mätte och avskrev felet flera ggr utan å meddela mej, efter att felet funnits i ca 2 veckor och jag med hjälp av flextronics tekniker som stöte på felia så kom dom till skott och bytte det defekta kortet i stationen. jag blev EFTER NY PÅSTÖTNING utlovad en fri kavartalsavgift, utöver deta krävde jag ersättnig för besvär med att låna dator och modem att prova med fast jag från början sagt att det inte var fel på mina grejor. fick även förslag att ladda ner ny drivrutin till modemet ???tills slut fick jag iaf 2 kvartalsavgifter. senare samma sommar blev det fel igen på kortet i stationen pga åska, då skulle jag få vänta 3 veckor på ett nytt kort utan att ha fungerande telefon. efter flera samtal med kundtjänst blev jag lovad att dom skulle stå för mobilräkningarna under tiden telefonen var trasig. men helt plötsligt fungerade telefonen :surprised: eftersom jag varit utan telefon mer än 1 vecka fick jag 2 kvartalsavgifter till. men naturligtvis "missade" dom att dra bort alla utom en från räkningen. efter mer strul gav dom mej fyra kvartalsavgifter istället för dom 3 resterande. man ska ha mycket ork å va envis för att få rätt mot dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.