Byggahus.se

Ersättning från försäkring vid inbrott

1. k_per
    Renoverare · Stockholm · 139 inlägg

k_per

Renoverare
    Hej,

Har just nu i en dialog med mitt försäkringsbolag ang hur mycket vi ska få i ersätrning vid ett fönsterbyte i samband med inbrott.

Jag tänker gör jobbet själv. Tidigare har försäkringsbolaget sagt att de ersätter 65% av arbetet på en offert från en snickare. Ok fine.

Men nu vill de bara ersätta att 65% av allt. Alltså fönster 6500:- och arbete 7000:-

Jag hävdar att de borde ersätta fönstret fullt ut och 65% av arbetet.

Fönstret skulle jag hur som helst ha köpt själv. ( ej via snickaren)

Vad anser ni? Är jag ute och cyklar?

2. sir_erken
    Medlem · Stockholm · 558 inlägg

sir_erken

Medlem
    Angående %-satsen är det svårt att veta om den är rimlig, vilket skick fönstret var i påverkar så klart.

Men annars är det väl rimligt/standard att man inte gör skillnad på material och arbetet i ett sånt ärende? Det är ju en och samma skada och de ersätter % eller totalbelopp - självrisk beroende på försäkringsvillkor?

3. k_per
    Renoverare · Stockholm · 139 inlägg

k_per

Renoverare
    Fönstret var bara 1 år gammalt. Så det är inget åldersavdrag.

Tycker bara det vekar konstigt när vi själva kommer köpa fönstret oavsett vem som sätter in det. Men om en hantverkare sätter in det får vi hela summan. Sättet vi själva in det får vi bara 65%

Sen har jag köpt att färg och annan material som går åt till insättningen får vi bara 65% av beloppet som ersättning.

4. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Några 65% av arbetet lär du inte få ut. Av 13500 kronor får du ut 8775 kronor. Ditt fönster kostade 6500 vilket gör att du får 2275 kronor för att sätta in ditt fönster. Ett fönster tar en snickare max 4 timmar att sätta in vilket gör att du får en timpeng på ca 500 kronor, vilket är bra.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Var kommer procentsatsen överhuvudtaget in i bilden? Om du får en försäkringsskada reglerad, så får man ju normalt hela kostnaden - självrisk och åldersavdrag.

har du alltså en procentuell självrisk? Har aldrig hört talas om en sådan.

Det är brukligt att förs. bolag ger en lägre ersättning om det ges som en kontantersättning. Alltså antingen hanterar bolaget hela arbetet, ordnar fram hantverkare material osv. Du som försäkringstagare får en faktura motsvarande självrisk o åldersavskr.

Eller så kommer man övverens om en kontantreglering. Det gäller oftast om man som förs. tagare inte har intresse av att reparera skadan, eller om man tänker ta ett större grepp och ta skadan som en liten del av en större ombyggnad.

6. S
    Medlem · Stockholm · 1 980 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Jag har ingen jättestor erfarenhet, men lite iaf. Försäkringsbolaget resonerar nog att om du gör jobbet själv betalar du inte moms och sociala avgifter. Därför blir ersättningen för arbetet lägre.

Materialet är lite svårare att förstå avdraget på om det var ett så nytt fönster. Men en firma har ju mycket lägre inköpspris t ex och då blir det 100 % ersättning. Men går du själv till byggvaruhuset och köper för ett högre listpris så får du inte ut mer än grossistpriset. Typ...

7. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Vi hade en stor glaskassett, installerad 2006, som nyligen , utan anledning sprack. Ett nytt glas inklusive installation kostade 42.700:-. Försäkringsbolaget betalade allting förutom vår självrisk.

8. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 838 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Vi hade inbrott för några år sedan. Bl.a. bröt de sönder ytterdörren, eller snarare karmen. Vi fick full ersättning för dörr och även de timmar vår snickare hade lagt på att byta den. Dörren var 2-3 år gammal vid tillfället. Vidare fick vi anlita möbelsnickare för att laga åverkan på skadade möbler. Måste säga att jag blev förvånad över hur smidigt allt gick med fb .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.