7 389 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
Ersättning för visningshus 2021
Sida 1 av 2
Hej!
Vi kommer bygga en ny husmodell från Trivselhus som inte finns i vårat område och de har nämnt att de önskar ha detta som ett visningshus.
Vad kan man förvänta sig att få för ersättning för detta i så fall?
Vi har inte frågat dem rakt ut. Tänkte höra mig för lite här först så man kanske har förhandlingsmöjligheter.
Vi kommer bygga en ny husmodell från Trivselhus som inte finns i vårat område och de har nämnt att de önskar ha detta som ett visningshus.
Vi har inte frågat dem rakt ut. Tänkte höra mig för lite här först så man kanske har förhandlingsmöjligheter.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 356 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 356 inlägg
Lättast att fråga dem. Jag vet inte hur de gör. Däremot vet jag att det superbra hus och har själv valt hus från dem.Z Zirconia skrev:Hej!
Trivselhus dribblar inte med priserna utan du får deras lägsta pris från början.
En del hustillverkare lämnar ett pris med prutmån vilket jag inte tycker är ok som kund.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 356 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 356 inlägg
Sen kan jag ju tycka att när en säljare är väldigt engagerad och hjälper till med alla frågeställningar att man då kan återgälda det med att ställa upp och visa huset utan ersättning när just den säljaren vill visa huset. Är det en oengagerad säljare blir det ju annorlunda förstås. Säljare är ju oftast egna företagare som säljer en hustillverkaren hus.Z Zirconia skrev:Hej!
Skulle utan tvekan ställa upp för min säljare!
Framförallt känns det som ett bra läge för att få alla detaljer 100%. Ni kan ju alltid gå tillbaka till "jag känner mig inte bekväm att visa ett hus jag inte är helt nöjd med".Z Zirconia skrev:Hej!
Sen om man ska ha pengar beror väl på frekvens och tidsåtgång.
TH lämnar fin prutmån. Jag prutade 50tkr redan första samtalet. En bekant prutade 100tkr. Jag ämnar pruta minst 25tkr till innan första spadtaget.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 356 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 356 inlägg
Då har du och andra sålt sej, då kan du och andra aldrig neka att visa era hus oavsett hur många gånger och hur ofta TH vill visa era hus! En ersättning förpliktigar också! Så fundera en extra gång om det verkligen är värt det!H Hus-i-Sörmland skrev:
Redigerat:
Om man skriver på för visning så brukar det vara vid tre tillfällen som huset får användas till just visning.H HEM2121 skrev:
Kontakt innan så att husägaren vet om i god tid är också standard.
Detta brukar vara skriftligt så inga diskussioner kommer i efterhand
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 356 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 356 inlägg
Tror ingen husleverantör betalar 75-100.000 för 3 visningar. Inte ens för 25.000 för 3 visningar vilket blir drygt 8.000 per visning, en visning som Max varar 1 timma. Det blir horribelt. Skattemyndigheten skulle säkert heller inte se det som ersättning utan som en lön med dessa höga belopp.A Argastesnickaren skrev:
Jag har inte skrivit att någon får 75-100000 kr för tre visningar.H HEM2121 skrev:
Jag har skrivit att det vanliga sättet är att man vill visa ett hus vid tre olika tillfällen för olika kunder där man bokar in sig för att titta på just detta huset.
Vissa fick tex isolering i innerväggar till ett värde av cirka 15000 kr se inlägg i början.
Andra kanske vill ha andra tillval som passar dom.
Bägge parter känner att dom gör en bra affär och då är alla nöjda.
Hustillverkaren får tillgång till visningshus utan större kostnader (inköpspris för det dom skickar med) och har då hela tiden nya olika hus att visa upp.
Där har du såklart fel, självklart står det i avtalet hur många visningar det rör sig om. Tre gånger har de jag pratat med gått med på mot en ersättning på sammanlagt 25tkr. Visningarna får man själv välja om de ska vara innan eller efter inflytt. En visning är ca 4h.H HEM2121 skrev: