Byggahus.se

Ersättning för visning?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi håller just nu på att bygga ett Myresjöhus, som ska stå klart om 1 månad. Myresjöhus har nu visat intresse för att vilja använda huset som visningshus, eftersom det är det första av den här hustypen som byggs i våra trakter   :)

Min fråga är då givetvis: Vad kan vara rimlig ersättning för detta? Jag antar att det kan variera, dvs om man har 2-3 kortare "privata" visningar, eller upplåter huset en helg för en "allmän" visning så kan det skilja en del i ersättning.

Är det någon vänlig själ som skulle vilja berätta vad de har fått som ersättning av husföretagen, och gärna även hur många/stora visningar det rör sig om?  

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10
  3. M
    Medlem Nivå 3

Re: Ersättning för visning?

hej.
    Detta ämne har som synes diskuterats många gånger och jag bet för ett år sen så kom detta upp oxå och då var det många som tyckte att 50000:- ( pengar i handen inget annat) var ok 3-15000kr är för lite.
    Tänk så här:
    Om en visning i ert hus ger fler affärer för säljaren då får han/hon ju en rejäl bonus då är det ju inte mer än rätt att ni får ta del av denna. Och även om det inte skulle ge några affärer (svårt att bevisa att just er visning gett resultat) så får ju försäljaren/husföretaget göra något för att synas - reklam kostar.
    Jag skulle inte vilja ha em massa människor i mitt hus för 3000:- nä vill de vissa huset så får de betala.
    Jag tycker inte man ska låta hus företaget bestämma pris utan sätt ditt pris så får de ta det eller inte.
    Micke

4. M
    Medlem Nivå 1

Hej vi tänkte också ta myresjö och dom ville även visa vårat hus för här finns dom inte heller så många men vi blev erbjudna rostfritt kök ca 15000 det tycker jag var ganska lite...........

5. lier
    Medlem Nivå 8

När vi fick offert och träffade säljaren från borohus så skulle vi få med en kamin contura 450 tror jag den hette och centraldamsugare uppskattat värde 60,000kr. Rätt bra ändå. Men det var ju Boro och inte Myresjöhus. :)

6. Peppes_Bodega
    Medlem Nivå 8

Vi fick 400:- för att visa vårt hus TILL INTRESSERADE av just den hustypen=Ingen allmän visning.
    Om det sedan visade sig att spekulanterna skrivit kontrakt så fick vi ytterligare 2000:-.
    Hyfsad timpenning,2400:- för en halvtimmes visning!
    Eksjöhus har vi köpt av.

7. A
    Medlem Nivå 3

Eksjöhus kör samma för alla.
    400 + 2000 om spekulanten skriver kontrakt.
    "Take it or leave it"
    Inget diskuterande eller förhandlande.

8. M
    Medlem Nivå 3

Hade jag byggt med Eksjöhus så skulle jag INTE haft en visning aldrig till så låg ersättning.
    Sen så tjänar ju försäljaren mer än 2400:- på ett hus.

9. Peppes_Bodega
    Medlem Nivå 8

Javisst tjänar dom mer än vi som bor i huset.Men jag tackar inte nej till att ha en familj som tittar på huset i en halvtimme för att sedan få 2400:- när man ändå är hemma.Så lätt har jag aldrig tjänat pengar.

10. Ella
    Medlem Nivå 6

Himla smart sätt att "se till" att ni talar väl om husföretaget måste jag säga ;).

11. S
    Medlem Nivå 5

Vi var och tittade på ett Brevik från Eksjöhus innan vi bestämde oss. De som visade huset fick 1500 kr för vår privata visning.

12. R
    Medlem Nivå 2

Jag skulle vilja träffa den som fått 50 000 i handen för en husvisning. Varför skulle man få en sån summa? Möjligtvis har någon hussäljare trollat lite med siffrorna för att få det att se ut så men annars har jag mycket svårt att tro det. Ta del av säljarens bonus? Varför det?

13. C
    Medlem Nivå 6

Låt oss göra en liten kalkyl:

Säg att jag har en öppen visning som det kommer 20 familjer till. 2 av dessa bestämmer sig för att skriva kontrakt. Kontraktsvärdet ligger på mellan 1,8-2,4 miljoner. Älvsbyhus hade en vinstmarginal på 30% enl. bokslutet 2004/2005 (har inte sett förra årets). Detta är förmodligen i den övre delen av dom som har höga marginaler men låt oss anta att man har en rörelsemarginal på 15%. Det ger en vinst på dessa två kontrakt på 540 000.- - 620 000.-. Visiningskostnaden utgör mao endast knappa 10% av totala vinsten. Försäljningsomkostnader är väl dessutom avdragsgilla så nettoeffekten blir ännu mindre. Dessutom, om man gör ett avdrag på din byggkostnad med 50000.- så är detta ett bruttoavdrag vilket i realiteten blir netto 42500.- för byggaren.

Finns ingen anledning att sätta ett pris som speglar din reella kostnad. Det är värdet av tjänsten som husföretaget skall betala efter.

14. A
    Medlem Nivå 1

Hehe detta var ganska rolig läsning.
    4800:- i timmen vem vill inte tjäna så mycket pengar i timmen.
    Jag måste jobba ca: 35,5 timmar x 135 Kr=4792,50 Kr – Skatt 32,28 %

Ganska skön läsning eller hur
    Under förutsättning att kunde köper ett hus från Eksjöhus

Eller 800 Kr/Timmen för visning bara.
    Min lön 135 Kr x 6 tim = 810 Kr fortfarande minus skatten 32,28%

Hihi en tanke bara

15. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22

Ja man får ju hoppas att husleverantören tjänar mer än 810:- på ett hus som den kanske säljer just pga att någon vart och tittat på huset ni visade åt lev....  ;)