Ersättning för vattenskada i badrum

21k läst  9 svar

1. vojma
    Medlem Nivå 11
    Har fått en vattenskada i badrummet (toalett + dusch).

Badrummet är 3 x 1.60 m och klätt med kakel/klinkers. I rummet finns toalettstol, handfat, duschkabin samt liten bänk.

Vattenskadan består i att några klinkersplattor just utanför kabinen har släppt, förmodligen pga dåligt tätskikt.

Försäkringsbolaget är kontaktat och jag har fått det godkänt att det går på försäkringen.

3500:- i självrisk plus lite åldersavdrag plus att jag får stå för nytt ytskikt (klinkers) själv. Total kostnad skulle hamna på runt 8000:-.

4.8 kvm golv med golvvärme, ~20 kvm vägg, tre avloppsanslutningar, inkommande vatten på 2 ställen, 1 fönster (litet) och en dörr.

För att spara lite pengar så bad jag att få ett bud på kontantreglering. Efter någon dag så fick jag vad jag kallar ett riktigt skambud. Jag skulle få 20.000 om jag gjorde allt själv inkl material.

Finns det någon som har renoverat ett mindre badrum och klarat sig under 28.000 (inkl självrisk) ???

/V

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Med tanke på att de inte ersätter ytskikt eller betalar för extra lull lull så kan man i praktiken säga att de 20 000 ska räcka till ev. flytspackel och tätskikt och fix och då är 20´ helt ok, tycker jag.
    20 000 inkl. material, skriver du. Vad ingår det för material då? Och hur mycket trodde du att du skulle få?

Jag hade vattenskada i mitt förra badrum i ungefär samma storlek som du med likadana förutsättningar utom fönstret. Jag fick 17´ för det och det räckte även till lite lull lull och jag gjorde allt själv. Inget material ingick.

3. vojma
    Medlem Nivå 11
    Jag har varit i kontakt med tre byggfirmor och ingen är beredd att göra det för under 38.000 + moms (47.500), då ingick iofs ny toalettstol och handfatet byts mot en tvättho. Detta är inga värstinggrejjer utan vanliga standard - kostar väl 1-2000 kr/st så då är vi nere på 45.000 grovt räknat.

Det är ju fortfarande nästan dubbelt vad försäkringsbolaget har bjudit mig.

/V

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men jämför du inte äpplen och päron nu.

Vad exakt ingår i det som bolaget anser att de skall ersätta, och vad skulle byggfirman göra? Försäkringsbolaget ersätter så vitt jag förstår bara snicekrijobbet nere i golvet, dvs utbyte av de skadade spånskivorna, eller vad det nu är för material. Sedan får du själv stå för resten. Det låter lite konstigt att en snickare skulle begära 45 000 för att byta en spånskiva, även om den ev. är skruvlimmad.

5. vojma
    Medlem Nivå 11
    Bolaget ska ersätta allt utom själva klinkret (eventuellt kanske jag får stå för fix&fog också).

I arbetet ingår:
    - Demontering av garderob, toa, tvättställ, bänk och duschkabin
    - Demontering av krokar och hyllor och annat småtjafs
    - Riva ut kakel/klinkers (både väggar och golv)
    - Riva ut golv- och väggskivor
    - Byta av eventuellt skadade golvreglar/isolering
    - Bortforsling av allt byggskräp
    - Montera nya golv- och väggskivor
    - Montera värmekabel och flytspackla
    - Fuktspärr
    - Nytt kakel och klinkers
    - Återmontering av toa/tvättställ/duschkabin
    - Återmontering av inredning

Jag tyckte också att 45.000 var i saftigaste laget, skulle aldrig betala det själv, men det var trots allt det billigaste alternativet av de tre som jag kontaktade. Byggbranschen är väl lite överhettad just nu.

Grejjen är ju också det att gör jag det själv så har jag ju inga som helst garantier om jag skulle få en framtida skada, gör en firma det åt försäkringsbolaget så är det de som får göra upp. En sån sak borde väl vara en "morot" till förs.-bolaget att ge mig lite mer betalt, även om de inte ger mig 45.000.

/V

6. H
    Moderator · Nivå 25
    jag kan ha fel, men som jag uppfattat det så ersätter inte bolagen numera vare sig själva materialet, eller arbetet med ytskikt i våtrum, och då räknas fuktspärren till ytskiktet. Jag tror inte heller att de ersätter för följdarbeten som har med ytskiktet att göra. Så skall man nu byta väggskivor efterssom kakling enl. dagens regler kräver det så räknas även sdet till ytskiktet som ej ersätts.

Men som sagt det är så jag uppfattat det.

7. vojma
    Medlem Nivå 11
    Enligt avräkningen jag fått från försäkringsbolaget är det endast klinkret jag inte får någon som helst ersättning för. Allt annat är medtaget men gjort ett åldersavdrag med varierande procentsats.

/V

8. Åsa76
    Medlem Nivå 9
    Ja, hualigen. Vi ficck 60 000 från försäkringen och skadan kosted 130.000. De kokmmer undan med sånt irriterande som att "yt material" inte täcks. Fel som inte var direkt "skadan" men som måste rättas till mm mm mmm. Räkna med mer kostnader då jag kan garantera (97%) att firman ni anlitar kommer hitta extragrejer trots att ni har fast pris.

9. vojma
    Medlem Nivå 11
    Jaa... jag är rädd för att det blir så som du skriver Åsa... Är därför benägen att låta försäkringsbolaget ta hit en hantverkare så får de ta smällen som kommer...

/V

10. M
    Medlem Nivå 3
    Den stora skillnaden vid beräkningen är att hantverkarna debiterar ca 400:-/h. Gör du jobbet själv räknar försäkringsbolaget på ca 100:-/h

Dessutom, som redan nämnts, så är byggmarknaden lite sjuk just nu. Det tas ut riktiga överpriser eftersom efterfrågan är så stor... :(

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: