Ersättning för skadade träd

12k läst  60 svar

Sida 1 av 5
  1. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Kommunen har varit på besök i trädgården för att gräva fram en anslutningspunkt för vatten och avlopp. Självklart klarar dom inte av att göra det snyggt utan att förstöra 2 träd. (Har totalt 3st träd på tomten.

En fullvuxen hängbjörk med ett underbart rum under grenarna som nu är helt borta. Blir nog ingen uteplats där nu..
    Och ett fullvuxet fint symmetriskt äppleträd, får se om det överlever.

Någon som har tips hur jag går vidare med detta och vad rimlig åtgärd/ersättning kan vara? Äppleträdet är ganska enkelt att återplantera men björkens härliga rum blir svårt att fixa.

received_10160286139830567.jpeg
    Före

Efter:

received_10156548976444729.jpeg received_10156548976324729.jpeg received_10156548976144729.jpeg received_10156548975929729.jpeg received_10156548975924729.jpeg 20180527_222336.jpg 20180527_221624.jpg

kahnilainen gillar
  2. C
    Medlem · Nivå 14
    Men va f-n, var grävmaskinisten påtänd eller? Helt otroligt!

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Värdet på trädet är i princip vad det skulle kosta att få dit ett lika stort träd på rot. Eftersom en såpass stor björk inte går att flytta är det ett mycket betydande värde. 100 000 är inte orimligt. Och säg 10-20 000 för äppelträdet, det är lättare att ersätta med ett någorlunda likvärdigt.

Exempel:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12343478.ab

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Jag har inte varit där medans dom jobbat men grannen har fotat. Jag undrar hur man lyckas. Det är gott om utrymme tycker jag. Vårdslös eller bara sadist? För det är skadat så långt bort från gropen så jag undrar nästan om det är avsiktligt

Anna_H gillar
  5. BiFuel
    Medlem Nivå 13
    Riktigt trist att se! Man kan ju tycka att de borde gå någorlunda försiktigt fram i trädgårdar.

Anna_H gillar
  6. A
    Medlem · Nivå 5
    Trist att se att vissa människor inte har mer yrkesstolthet än såhär. Ibland är det såklart ofrånkomligt för framkomligheten, men här ser det faktiskt ut som det funnits alternativ och att de har gått onödigt hårt fram.

Absolut kontakta kommunen och begära ersättning, och fullvuxna träd kan som tidigare nämnts värderas högt.

7. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Öppen fiber grävde av rötterna på vår stora fina hängpil och nu är den i bedrövligt tillstånd ,döende
    Tråkigt nog så går det inte att ersätta den under vår tid i huset

Redigerat 29 maj 16:43
  8. T
    Medlem Nivå 3
    Som Anna H skriver, träd har stora värden. Ta dit en som kan göra en värdering, nu använder man en modell som kallas Alnarpsmodellen för trädvärdering. Det kan röra sig om stora pengar, inte för att det ger dig trädet tillbaka men pengar kan ju vara bra i alla fall.

Anna_H och Hedax gillar
  9. O
    Medlem · Nivå 2
    Ett tips kan vara att leta upp en "AF-del" (administrativa föreskrifter) från ett byggprojekt som kommunen håller på att upphandla, brukar gå att hitta på kommunen hemsida, där står nästan alltid (i alla fall i min kommun) vad man får böta för skador på träd, kan vara mellan 50 000-400 000kr beroende på omkrets på trädet, kanske skiljer en del mellan kommuner.
    Men det vore väl rimligt att få samma skadestånd som kommunen begär av andra.

Ingenjören gillar
  10. T
    Medlem Nivå 10
    Träd är såpass värdefulla och har så hög ersättning att det är dags att bland in advokat och gå till rätten.

Anna_H gillar
  11. P
    Medlem · Nivå 9
    Kolla så att kommunen inte friskrivit grävmaskinisten från ansvar. De är rätt duktiga på det. Kolla avtalet du skrivit på med VA-verket.

En friskrivning gör inte att de kommer undan, men det blir jobbigare att få rätt...

12. S
    Medlem Nivå 7
    Hur kan man friskriva sig från vårdslöshet? Alla som jobbar som maskinförare vet ju att träd och dylikt är heligt.

13. xerbee
    Medlem · Nivå 4
    Finns det alkolås på grävmaskiner? Om inte så ser det ut som det skulle behövas...

Anna_H gillar
  14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Spännnade. Sommarjobben har väll redan börjat

Jakke, Ingper, Poontus och 2 till gillar
  15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Verkar inte bättre. Satt och räknade lite enligt alnarpsmodellen, tror grävaren kommer gå back på jobbet..

Anna_H och TottoGBG gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: