Ersättning för rörcleaner til spa

171 läst  2 svar

Nästa tråd i Pool
  1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har ett utespa som rengörs med rör cleaner var tredje månad. Använder mig av Nitors RörCleaner

Nitors rörcleaners säkerhetsblad
    https://bolist.se/media/page_attachments/NITOR_SPA_RÖR_CLEANER_clp_292737_226804.pdf

Tycker att rörcleaners i affären är rätt så dyrt. Dessutom hör jag till den typen av personer som mer än gärna köper en annan "typ" av produkt mycket billigare men som fungerar och innehåller ungefär samma substans som den dyrare produkten :)

Hittade en dunk algtvätt på biltema som kostar 90kr för 4 liter det är 1/8 del av priset än nitors rörcleaner.

Säkerhetsblad algtvätt: https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/3672620_SDB.pdf

Nu till frågan, tror ni att man kan använda biltemas algtvätt som rörcleaner i ett utespa. Är själv ingen kemist, dock en intresserad amatör :)

Nitor innehåller:
    ALKYLDIMETYLBENZYLAMMONIUMKLORID 6-10%
    2-FOSFONBUTAN-1,2,4-TRIKARBOXYLSYRA <2%
    NATRIUMHYDROXID <1%

Algtvätt innehåller:
    Alanin,N,N-bis(karboxymetyl)trinatriumsalt, lösning <5%
    Alkyl(C12-16) bensyldimetylammoniumklorid <2,5%

Anledningen till att jag fick upp intresset för algtvätten som substitut till nitor rör cleaner är bensyldimetylammoniumklorid som jag har fått för mig är väldigt likt ALKYLDIMETYLBENZYLAMMONIUMKLORID som är den aktiva substansen i taktvätt, Någon kemist som vet och kan ge en kommentar om jag är på rätt väg eller helt ute och cyklar?

Istället för filtertvättmedel som också kostar skjortan :) Använder jag mig av två maskindiskmedels tabletter i en 10l hink med varmvatten som filtret får ligga i över natten. Fungerar ypperligt!

Mvh Sebastian

2. C
    Medlem Nivå 1
    Inget svar på frågan, men undrar varför du använder cleaner så ofta?
    Själv har jag använt det en gång på dom 3 åren jag haft spa.
    Spat sköter ju själv driften genom att köra alla pumparna 2 gånger per dygn.
    Då finns det ingen risk för legionella.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Legionella är jag inte orolig för, utan biofilmen som skapas i ledningarna/rören vill jag få bort.

/Sebastian

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: